Het feit dat deze nieuwe R32-opvolger dan geen zescilinder meer heeft wordt goedgemaakt met een zeer opgepepte 2.0 TSI turbomotor. Deze is immers 20 pk sterker heeft bovendien meer koppel: 350 Nm. Daarnaast verbruikt de tweeliter elke 100 kilometer - daar kunnen we niet om heen - ruim twee liter minder (8.5l/100km).
De prestaties van dit paradepaardje zijn zeer spectaculair, de top-Golf sprint in 5.7 seconden naar 100 en wie de DSG-transmissie verkiest boven de zesbak haalt dit snelwegtempo nog eens 0.2 seconden eerder. Net als voorheen wordt er bergen tractie gegarandeerd door gebruik te maken van vierwielaandrijving, terwijl de GTI het met voorwielaandrijving en een elektronisch sperdifferentieel moet stellen.
Als vanouds is de styling van deze smaakmaker subtiel imposant. Nog grotere wielen dan de GTI, een dubbele centraal geplaatste uitlaat, zwarte buitenspiegels, LED-dagrijverlichting en een neus met meer agressie maken de R duidelijk nog sportiever voor het oog. In het interieur kiest VW opnieuw voor blauwe wijzerplaten in het interieur. Zo weet de bestuurder altijd een liefhebberseditie in handen te hebben.
De prijs van de R zal logischerwijs op een hoger peil liggen dan de GTI moet opbrengen. Daarover, alsmede het moment van de Nederlandse introductie is nog niets bekend. Bij onze Oosterburen wordt de verkoop echter nog dit jaar gestart, dus dat belooft wat.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review