Peugeot is voor de ontwikkeling van de BB1 met een schone lei begonnen en op zoek gegaan naar nieuwe oplossingen op alle onderdelen: vorm, styling, aandrijving, besturing, layout van het interieur en het milieu.
Buizenframe
De ingenieurs van Peugeot's zijn bij het ontwerp van de BB1 op een vernieuwende manier te werk gegaan. De Fransen maken gebruik van een buizenframe dat in samenwerking met Peugeot Motocycles is ontworpen. Het is één compleet geheel: met elektrische stuurinrichting, voor- en achterwielophanging, veren en schokdempers.
De BB1 meet dan wel slechts 2.5 meter, maar biedt toch plaats aan vier personen. De instap is gemakkelijk gemaakt met portieren die aan de voorzijde openen, waarbij de bagageruimte te bereiken is via de achterklep. Het interieur kan gemakkelijk omgebouwd worden waardoor de inhoud van de bagageruimte varieert van 160 l (met 4 inzittenden) tot 855 l (met alleen de bestuurder).
Geen pedalen
Bij de plaatsing van de passagiers heeft Peugeot zich laten inspireren door tweewielers. De bestuurder zit rechtop en heeft geen pedalenset. Achter hem/haar is plaats voor een passagier. Aan de rechterzijde zitten de overige inzittenden op dezelfde manier achter elkaar. Een dubbele bolling in het dak is bedoeld om extra hoofdruimte te creëren.
Zonnecellen
Voor het hoofdstuk licht en zicht komt Peugeot ook met bijzondere oplossingen. De verlichting bestaat uit LED’s en twee camera’s aan weerszijden van de BB1 dienen als achteruitkijkspiegel. In het interieur is een groot display geplaatst dat alle functies van een echte "smartphone" weergeeft: telefonie, navigatie, internet, radio, mp3, via een simpele USB-aansluiting en (indien nodig) met een 12V-stekker. Zonnecellen op het dak leveren volgens energie voor de ventilatie in het interieur
Twee elektromotoren
Als innovatie de hoofdrol bij de ontwikkeling van de BB1 heeft gespeeld, valt ook de aandrijving niet in de categorie alledaags. De BB1 rijdt namelijk – net als de Peugeot ion die volgend jaar verschijnt - volledig elektrisch, door twee elektromotor die in elk achterwiel is geplaatst. Beide leveren 10 pk per stuk.
Toch is er voldoende prik om deze 600 kilo wegende stedeling van 0-30 in minder dan drie seconden te snellen. Om vanaf die snelheid de ‘60’ aan te tikken is vervolgens vier seconden nodig. De actieradius is door gebruik te maken van compacte lithium-ion accu’s die zijn geplaatst onder de stoelen toch nog 120 kilometer. Dat de revolutionaire Fransoos zich in de stad thuisvoelt blijkt wel uit de draaicirkel, die 3.5 meter bedraagt. Dwars parkeren is dankzij de zeer compacte afmetingen ook geen punt.