Quadrifoglio Verde staat voor een groen klavertje vier. Vroeger stond dit symbool garant voor de sportiefste Alfa’s. Met de nieuwe MiTo QV is dat niet anders, wel verbinden de Italianen hier nu ook eco-bewustzijn aan. Wees gerust, dit betekent niet dat Alfa aan de slag is gegaan met speciale banden en aangepaste techniek.
Wel combineert Alfa de MiTo QV met de nieuwe 1.4 Multiair TBi 170 pk, de nieuwste generatie turbomotor met duidelijk lagere emissies en meer kracht dan zijn voorganger. Presteren doet de QV als de beste: samen met de nieuw ontwikkelde zesbak is de honderdsprint in 7.5 seconden voltooid. Op verzoek haalt het klavertje een top van 219 km/u. Het verbruik blijft – als je je kunt inhouden - met 6.0l/100km met B-label opvallend laag. Het is dan wel zaak goed op de schakelindicator te letten en het start-stop systeem zijn werk te laten doen. De CO2-uitstoot bedraagt 139g/km, en dat betekent scheuren met 20% bijtelling!
Veel kracht is niet het enige dat de MiTo QV kenmerkt. Speciaal voor deze uitvoering past Alfa het dynamic suspension system toe, dat ervoor zorgt dat de schokbrekers zich aan alle wegcondities aanpassen. Als ‘vanouds’ is ook het DNA-systeem van de partij, waarmee de motorrespons, de activering van veiligheidssystemen en nu ook de afstemming van het onderstel kan worden geregeld.
Alfa heeft naast MiTo QV-nieuws ook nog nieuwe staaltjes techniek te presenteren. Voor zowel de 159, Brera en Spider hebben de Italianen het motorpalet opgefrist. Bijvoorbeeld met de 200 pk sterke 1.75 TBi en nieuwe 2.0 JTDm diesel. Deze vervangen respectievelijk de 2.2 JTS en 1.9 JTDm en combineren meer pk’s met een lagere brandstofconsumptie.
Bovendien wordt de 1.4 Multiair in de MiTo ook in twee andere vermogensgradaties leverbaar: een 105 pk-versie zonder turbo en een met 135 pk, die wel weer geblazen is. Tegelijkertijd met komst van de MultiAir-motoren zijn er ook aanpassingen verricht aan de versnellingsbakbediening, het stuur- en dempingsysteem en het interieur, om het comfort en de rijbeleving naar een hoger peil te tillen. Hier hoort ook een nieuwe prijskaart bij: de MiTo is er vanaf 19.100 euro
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review