Nieuw Volkswagen BlueMotion-trio onderweg naar IAA Frankfurt

Volkswagen gaat de IAA-show stelen met drie nieuwe BlueMotion-modellen. Zowel de Golf als Polo staan schitteren in deze

Volkswagen gaat de IAA-show stelen met drie nieuwe BlueMotion-modellen. Zowel de Golf als Polo staan schitteren in deze spaarzame uitvoering, waarbij de Benjamin van het stel een ware 3-literauto wordt met een verbruik van 3.3l/100km. Ook de Passat werd niet vergeten, die neemt na zijn nieuwe dieet genoegen met 4.4l/100km.

De nieuwe Polo komt al als BlueMotion, maar is dan voorzien van een 1.6 TDI. Het kan echter nog veel zuiniger met de nieuwe 1.2 TDI BlueMotion. Deze verbruikt net als de tot nu toe zuinigste diesel ter wereld - de smart fortwo cdi - slechts 3.3l/100km, maar biedt wel plaats aan maximaal vijf personen. De bijbehorende CO2-uitstoot van de 75 pk sterke TDI bedraagt slechts 87g/km en is veelbelovend voor ons land. Met de huidige regelgeving komt de BlueMotion samen met de smart cdi als enige dieselauto in aanmerking voor BPM-vrijstelling! Uiteraard wordt de Polo qua bijtelling ook gunstig ingeschaald, zakelijke rijders betalen 14% bijtelling. Begin 2010 komt de Polo 1.2 TDI BlueMotion op de markt.

Ook de Golf BlueMotion is heel bescheiden met brandstof. Dankzij de nieuwe 1.6 TDI common rail diesel met 105 pk en diverse brandstofbesparende maatregelen zoals het fijnslijpen van de aerodynamica, het motormanagement, onderstel, banden en transmissie lust deze Duitser gemiddeld 3.8l/100km en 99g/km CO2, waarden die de vorige Polo BlueMotion zo populair maakte. Nieuw voor alle BlueMotion-modellen is ook een start-stopsysteem en de terugwinning van remenergie (recuperatie). Ondanks zijn dieet presteert de BlueMotion heel redelijk, een top van 190 is mogelijk en de honderdsprint wordt in minimaal 11.3 seconden voltooid. Nog belangrijker voor zakelijke rijders: de BlueMotion komt in aanmerking voor 20% bijtelling.

De nieuwe BlueMotion-uitvoering van de Passat maakt de populaire middenklasser de zuinigste in zijn segment. Met nieuwe 1.6 TDI dieselmotor en het ingrijpende dieet haalt de Duitser een verbruik van 4.4l/100km, met 114g/km CO2. In combinatie met de 70-liter tank kun je theoretisch bijna 1600 kilometer op pad op een tank. Lang hoeven we niet op deze telg te wachten, eind 2009 staat-ie bij de dealer.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.