Zoals verwacht zijn de wijzigingen vooral op de neus aangebracht. De T5 - zo wordt-ie ook wel genoemd - kreeg een iets dreigender blik met nieuwe koplampen en een andere grille. Precies volgens het recept dat de nieuwe Golf VI ook heeft gekregen. Ook de voorbumper werd hierdoor opnieuw geboetseerd, hoewel de verschillen hier kleiner zijn. Tot slot hebben voortaan de buitenspiegels een nieuwe overkapping, waardoor deze kleiner lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Geintegreerde richtingaanwijzers gaan aan onze neus voorbij.
Ook het interieur krijgt inderdaad een opfrisser. De cockpit van de 'bouwvakkerbus' wordt opnieuw ingedeeld met een stuur dat we kennen uit de Golf, een nieuw aircopaneel, het laatste RNS-navigatiesysteem en een verse klokkenwinkel.
Onder de motorkap maakt de Transporter een stap voorwaarts. Nieuw is bijvoorbeeld de 2.0 TDI bi-turbo met liefst 180 pk en 400 Nm bij 1500 toeren. Deze vervangt de 2.5 TDI vijfcilinder en verbruikt daarbij veel minder brandstof: de winst bedraagt 1.5l/100km. De tweeliter komt uiteraard ook in andere varianten, waarbij het palet onderaan start met 84 pk en 220 NM bij slechts 1250 toeren.
Als vanouds behoort 4Motion vierwielaandrijving tot de mogelijkheden, maar nieuw is de komst van de zeventraps DSG-transmissie. Later wordt het ook mogelijk 4Motion en DSG te combineren.
Standaard heeft elke Transporter/Multivan ESP met aanhangerdetectie. Op de uitgebreide lijst van meeruitvoeringen staan zaken als het unieke veiligheidssysteem Side Assist, Rear Assist met achteruitrijcamera, een antenne in de buitenspiegels en bandenspanningsensoren. Ook 18” lichtmetalen velgen, uitgebreide audio- en navigatiesystemen en Climatic of Climatronic airconditioning behoren tot de mogelijkheden. Kortom: naar wens wordt de bedrijfsbus weer helemaal afgeladen.
Volkswagen presenteert de verjongingskuur van de Transporter en Multivan 'T5,5' op de IAA Frankfurt. De nieuwe Transporter kan vanaf midden september worden besteld en is vanaf november leverbaar. De prijzen zijn nog niet bekend.