De onthulling van Porsche’s ‘grootste’ laat nog geen jaar op zich wachten. Er rijden genoeg prototypen rond om een indruk te krijgen van deze SUV-atleet. Het design ook slanker en nog dynamischer, bedoeld om de Cayenne wat minder pompeus neer te zetten. De raamlijn wordt lager, de voorruit is schuiner geplaatst en ook de D-stijl achteraan wordt slanker. Tegelijkertijd is het laatste zijruitje ook een maatje minder. Niet echt een nadeel,want het komt het gewicht en de zo belangrijke rijeigenschappen ten goede.
In de cockpit blijkt de nieuwe generatie veel overeenkomsten te vertonen met de Panamera, maar dat verbaast ons niet. Beiden zijn ideale lange-afstands bolides die in alle ruimte volgehangen kunnen worden met luxe.
Onder de motorkap speelt de nieuwe Cayenne waarschijnlijk leentjebuur bij de Panamera, om met de 4.8 V8 – zonder of met turbo – groots te kunnen presteren. Uiteraard is ook de drieliter V6 diesel weer aanwezig, die heeft Porsche immers onlangs uit de Audi-rekken kunnen halen. In alle gevallen belooft het motorpalet weer efficiënter met brandstof om te gaan.
Nog steeds ligt er ook een hybrideversie in het verschiet, als Cayenne S Hybrid. Eerder werd al bekend dat deze een drieliter V6 compressormotor van Audi bevat, goed voor 333 pk en gekoppeld aan een achttrapsautomaat, elektromotor en NiMH accu’s. Daarmee moet volgens de fabrieksopgave 1 op 11 te halen zijn!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review