Hybride-offensief van BMW: 7-serie en X6 ActiveHybrid

Lexus en Mercedes-Benz, eat your heart out! BMW lanceert een hybride-offensief waar je u tegen zegt: de X6 ActiveHybrid

Lexus en Mercedes-Benz, eat your heart out! BMW lanceert een hybride-offensief waar je u tegen zegt: de X6 ActiveHybrid en 7-serie ActiveHybrid. Beide zijn met respectievelijk 485 pk en 465 pk een van de meest krachtige hybridemodellen op de markt. De verbruikswinst van deze 'hybrids' is 15-20% ten opzichte van een standaard V8 benzineversie. Bovendien kan de X6 zelfs volledig elektrisch rijden.

7-serie ActiveHybrid

BMW kiest voor beide modellen een specifiek concept. De 7-serie ActiveHybrid is een zogenaamde mild-hybrid. Net als de onlangs gelanceerde S 400 Hybrid van Mercedes kan dit vlaggenschip dus niet alleen op de elektromotor rijden. Zodoende is de 449 pk sterke V8 - Mercedes kiest voor een bescheidener V6 - altijd aan het werk, tenzij de auto tot stilstand komt, want dan treedt -voor het eerst met een automatische transmissie- het Auto Start-stop systeem in werking. Tijdens een 'stop' blijven alle elektrische systemen en ook de klimaatregeling actief. Die laatste kan zelfs vooraf worden geactiveerd, om alvast op gepaste temperatuur te vertrekken.

Samen met een 20 pk sterke elektromotor -gevoed door een lichtgewicht lithium-ion accu die wordt bijgeladen tijdens remacties- bedraagt het gecombineerde vermogen 465 pk en is er 700 Nm tussen 2000-4500 toeren voorhanden. De honderdsprint is indrukwekkend, het topmodel snelt in 4.9 seconden naar 100. Daarentegen blijft het verbruik beperkt tot 9.4l/100km en 219g/km CO2. Een winst van 15%, terwijl de prestaties zelfs nog beter zijn dan de standaard V8-uitvoering.

De 7-serie ActiveHybrid is te herkennen aan speciale aerodynamische lichtmetalen 19-inchwielen in turbine-design en de aanduiding ‘ActiveHybrid 7’ op de kofferklep en de C-stijlen. Specifiek voor de ActiveHybrid-versies van de BMW 7 Serie -die zowel in gewone als verlengde variant leverbaar wordt- staat de kleur Bluewater metallic in het optieboek.

X6 ActiveHybrid

Voor de musculaire X6 gooit BMW het over een andere boeg. De X6 Active Hybrid kan namelijk wel volledig op een elektromotor rijden, tot circa 60 km/u en afhankelijk van de acceleratiebehoefte. Een E-CVT transmissie zorgt dan voor de overbrenging. De tweede elektromotor is bedoeld om de brandstofmotor in te schakelen, waarna de elektromotor de rol van de dynamo op zich neemt en waarna de V8 krachtbron met een conventionele automaat gaat samenwerken.

De keuze voor een full-hybrid is goed te verklaren, zeker bij een forse SUV als de X6 valt zo veel rendement te behalen. De consumptie ligt uiteindelijk ongeveer 20 procent lager dat van de alleen door een benzinemotor aangedreven equivalent BMW X6 xDrive50i. Deze Beier levert daarnaast 20 pk meer dan de 7-serie ActiveHybrid, waardoor het totaalvermogen van de achtcilinder en zijn twee assistenten (ieder goed voor ca. 90 pk) eindigt op 485 pk. Samen met 780 Nm trekkracht en 7-trapsautomaat snelt de Duitse mastodont in 5.6 seconden naar 100. Daardoor is de X6 te beschouwen als de krachtigste hybride op de markt.

Uiterlijk valt de BMW ActiveHybrid X6 op door een prominente powerdome centraal in de motorkap. Verder prijkt het woord ‘ActiveHybrid’ op de grille, op de achterklep en op de dorpels. Specifiek voor dit model zijn de lichtmetalen 19-inchwielen, net als de nieuwe lakkleur Bluewater metallic.

Presentatie

De BMW ActiveHybrid 7 wordt samen met de BMW ActiveHybrid X6 gepresenteerd op de IAA in Frankfurt. In het voorjaar van 2010 komen beide hybrides op de markt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.