Chevrolet Volt 'doet' 1 op 62.5!

Over de vrijwel uitontwikkelde Chevrolet Volt is al veel geschreven. Met zijn elektrische aandrijving, zelf op te laden

Over de vrijwel uitontwikkelde Chevrolet Volt is al veel geschreven. Met zijn elektrische aandrijving, zelf op te laden accu's en een conventionele krachtbron als generator is het een spectaculair staaltje techniek voor de nabije toekomst. Een vraag was nog onbeantwoord: het brandstofverbruik. De Amerikanen zijn er uit: 1.6l/100km.

Dat lage brandstofverbruik heeft de Volt te danken aan een krachtig lithium-ion accupakket, dat via het stopcontact is op te laten en waarmee zo'n 64 kilometer kan worden gereden. Daarnaa wordt indirect gebruik gemaakt van benzine of bio-ethanol, want dan werkt de verbrandingsmotor als generator om de accu's op te laten, waardoor de elektromotor aan het werk kan blijven. Zodoende noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik 1.2l/100km. Eind volgend jaar zet de Volt koers naar Europa. Voor dit continent (en China) verwacht het merk de Volt met een verbruik van 1.6l/100km aan de man te brengen, ofwel 1 op 62.5. Dit verschil is te verklaren door een andere verbruikstest die wordt uitgevoerd.