Met de Saab 9-3X slaat Saab met hun middenklasser een nieuwe weg in die andere merken ook zijn gaan bewandelen: het ontwikkelen van modellen met een robuuste uitstraling en die ook wat op onverhard kunnen betekenen. Saab nam een SportEstate ter hand en ging met een bodykit met beschermingspanelen, matchromen dakdragers en verhoogde ophanging (35 mm) aan de slag. De 9-3X oogt ambitieus, maar kan met vierwielaandrijving ook in het terrein geen modderfiguur slaan.
De Saab 9-3X is leverbaar met een 210 pk sterke 2.0T benzinemotor, zowel in de normale benzine-uitvoering als in de E85 BioPower variant, gekoppeld aan een zesbak of zestrapsautomaat. Gemiddeld verbruikt de 2.0T met handbak 8.3l/100km, de automaat rijd echter net geen 1 op 10.
Het actieve vierwielaandrijvingssysteem XWD is voor de benzineuitvoering standaard. Afhankelijk van de mate van wielslip bepaalt het systeem hoeveel van de aandrijfkrachten XWD naar de achterwielen stuurt. Een optioneel leverbaar sperdifferentieel op de achteras (eLSD) werkt op dezelfde manier. eLSD zorgt ervoor dat het achterwiel met de meeste grip meer vermogen krijgt toebedeeld.
Ook is de 9-3X verkrijgbaar met de 1.9 TTiD dieselkrachtbron in combinatie met voorwielaandrijving, waarbij de koets dan overigens slechts 20 mm verhoogd is. De zelfontbrander levert 180 pk en dankzij de tweetrapsturbo wordt er 400 Nm naar de wielen gebracht. Zijn 5.5l/100km verbruik en de CO2-uitstoot van minder dan 145 g/km bezorgt de Zweed een B-label. De dieseluitvoering is eveneens te bestellen met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak.
Het interieur van de 9-3X is gebaseerd op het hoogste uitrustingsniveau Aero; dat uit zich onder meer in een donkere, metallic afwerking van de portieren, het handschoenenkastje en rond de versnellingspook. De bijbehorende sportstoelen zijn bekleed met zwart-grijs gestikt leder.
De prijslijst is als volgt opgesteld: de 9-3X 2.0 T Aero XWD is leverbaar vanaf 49.500 euro, gekoppeld aan een handbak. De automaatversie kost 52.550 euro en heeft dan geen D- maar een F-label. De BioPowerversie is er alleen met handbak en kost 49.995 euro. Dieselen kan alleen met voorwielaandrijving en een zesbak (46.700 euro, B-label) of met automaat (48.975 euro, D-label)