Nieuwe viercilinders met A-label voor Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz voegt twee kersverse viercilindermotoren toe aan het gamma van de nieuwe E-Klasse. Het zijn de 200 CDI

Mercedes-Benz voegt twee kersverse viercilindermotoren toe aan het gamma van de nieuwe E-Klasse. Het zijn de 200 CDI diesel en 200 CGI turbobenzinemotor. Beide versies zijn met handgeschakelde transmissie goed voor een A-label. Nieuw in het palet is ook de zeer schone 350 BlueTEC Euro6-diesel en diverse 4Matic-uitvoeringen.

De dieselmotor in de 200 CDI BlueEFFICIENCY is splinternieuw in de E-Klasse gemonteerd. Deze 2.1 liter common rail oliestoker - onlangs door een internationale jury uitgeroepen tot Engine of the Year 2009 in de klasse 2,0 tot 2,5 liter - is 136 pk sterk en levert 360 Nm vanaf 1600 toeren. Standaard monteert Mercedes een zesbak, wat de E-Klasse een verbruik van 5.2l/100km en een A-label oplevert. Een vijftrapsautomaat is tegen meerprijs leverbaar, en realiseert 5.6l/100 km en een B-label. De dealer rekent 46.900 euro voor een handgeschakeld exemplaar.

200 CGI

Het benzinegamma is verrijkt met wat Mercedes noemt een high tech staaltje ‘rightsizing’. Het is de nieuwe E 200 CGI BlueEFICIENCY, 1.8 liter groot en voorzien van een turbo. De viercilinder is goed voor 184 pk en 270 Nm trekkracht. Het gemiddelde verbruik blijft beperkt tot 7.2l/100km, mede dankzij de toevoeging van een start-stopsysteem. Met de bijbehorende CO2-uitstoot van 169g/km komt deze ‘E’ ook in aanmerking voor een A-label. Als automaat-variant laat de 200 CGI een marginaal hogere brandstofconsumptie noteren: 7.5l/100km en een B-label. De E 200 CGI BlueEFFICIENCY is leverbaar vanaf 45.900 euro, waarmee deze uitvoering de ‘onderkant’ van de prijslijst aanvoert.

Business Class

Beide nieuwkomers worden nog aantrekkelijker gemaakt met de Business Class-uitvoering. Voor een bijtellingsvriendelijk bedrag van 1995 euro wordt de standaarduitrusting dan aangevuld met onder andere metallic lak, DVD-navigatieysteem met kleurenscherm, telefoonvoorbereiding, parkeersensoren vóór en achter inclusief Advanced Parking Assist en een alarmsysteem.

Schone E 350 BlueTEC

Met onmiddellijke ingang wordt ook de E 350 BlueTEC in het programma opgenomen. Deze dieseluitvoering heeft een 211 pk sterke V6-dieselmotor, met het beste uitlaatgasreiningsysteem ter wereld aan boord, dat veel verder gaat dan alleen een roetfilter. Vooral dankzij de toepassing van AdBlue-injectie beperkt dit systeem de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) – een struikelblok bij diesels – tot vrijwel nul. Mede hierdoor voldoet de E 350 BlueTEC nu al aan de Euro 6 emissienorm, die in 2014 van kracht wordt. De E 350 BlueTEC heeft ondanks zijn hoge prestatiepotentieel een gemiddeld verbruik van slechts 7,0 l/100km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 183 g/km en dat levert de auto een verantwoord C-label op.

De Mercedes-Benz E 350 BlueTEC is leverbaar vanaf 68.901 euro, 3000 euro duurder dan de ‘standaard’ 350 CDI diesel zonder dit systeem. In Amerika is de E-Klasse er ook met een zuinigere 250 BlueTEC diesel, maar voorlopig maakt deze uitvoering niet de oversteek naar onze regio.

4MATIC

Tot slot is het orderboek voor 4Matic-uitvoeringen geopend. Deze vierwielaangedreven E’s zijn er louter met 350, 500 en 350 CDI zescilinders. Prijzen beginnen bij 70.300 euro.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.