Startsein voor Audi A5 Sportback

Audi barst los en geeft alle beelden, details en prijzen van de nieuwe A5 Sportback vrij. De vierdeurscoupé is het

Audi barst los en geeft alle beelden, details en prijzen van de nieuwe A5 Sportback vrij. De vierdeurscoupé is het derde model uit de A5-reeks en wordt leverbaar vanaf eind oktober, tegen inlevering van minstens 40.800 euro.

Ook Audi speelt in op het ‘nut’ van de vierdeurscoupe. VW deed het al met de Passat CC, en dat blijkt een succes. In Ingolstadt was de A5, met echter twee deuren. Door het Sportback recept er op los te laten – twee extra deuren en een toegankelijke kofferruimte – heeft Audi ook een passend antwoord op de trend van de vierdeurscoupe, die als uitstekende ‘upgrade’ kan dienen voor sedan, of Avantrijders. Audi belooft een volwaardige vierzitter met minstens 480 liter bagageruimte en bewegingsvrijheid gelijk aan een A4. De A5 Sportback karakteriseert zich door de standaard 17 inch wielen en het derde zijruitje met opgaande lijn. Ook de geïntegreerde achterspoiler en de diffuser achteraan geven de strakke looks meer dynamiek aan de forse koets met niet minder dan 4.71 meter lengte. Uiteraard is ook Audi’s dagrijverlichting weer aanwezig, zodat je vanaf een flinke afstand al herkend kun worden als vier-ringen-rijder.

Dieselmotoren

Vanaf de leveringstart is de A5 Sportback te verkrijgen met vier TDI’s: de 2.0 TDI (170 pk), 2.7 TDI V6 (190 pk) en 3.0 TDI V6 (240 pk). De instapdiesel maakt deze A5 al lekker vlot: 0-100 in 8.7 seconden en een top van 228 km/u. Verbruik? 5.2l/100km. Voorlopig is deze tweeliter diesel er met een zesbak en voorwielaandrijving. Quattroliefhebbers worden in een later stadium op hun wenken bediend, evenals automaatrijders: de Multitronic staat ook op de planning. Met een zescilinderdiesel wordt het nog leuker, de 2.7 TDI heeft 400 Nm te vergeven en snoept een halve tel van de honderdsprint af. En laten we niet vergeten dat een zescilinderdiesel ook veel lekkerder klinkt. Het meerverbruik valt mee, gemiddeld verstookt deze zelfontbrander 6.0l/100km. Hij is er standaard met zesbak, de Multitronic-transmissie volgt later. De topdiesel is wederom de 3.0 TDI. Deze levert 240 pk/550 Nm en laat de Duitser riant presteren: 0-100 in 6.1 seconden en een top net onder de 250. Samen met de standaard zesbak en quattro vierwielaandrijving blijft het verbruik steken op 6.6l/100km.

Benzinemotoren

Benzinevarianten zijn er in de vorm van de 2.0 TFSI (180/211pk) en een 3.2 FSI die 265 pk ophoest. Naar verwachting kan de sterkste 2.0 TFSI op veel populariteit rekenen. Deze uitvoering is verkrijgbaar met quattro en zeventraps S-tronic, maar sprint standaard al in 6.6 seconden naar honderd en ‘doet’ 241 km/u. Slurpen doet-ie niet, gemiddeld 7.4l/100km.Voor de minst sterke variant is Multitronic beschikbaar. Volgend jaar volgt nog een nieuwe instapper, de 1.8 TFSI 160 pk. De aan de benzinetop staande 3.2 is standaard gekoppeld aan S tronic en quattro, goed voor een honderdsprint in eveneens 6.6 seconden en een elektronisch begrensde top van 250 km/u. Daarvoor vraagt de zescilinder 9.3l/100km.

Recuperatie en start-stop

Om het verbruik van elke uitvoering zo laag mogelijk te houden zijn alle A5 Sportbackmodellen voorzien van recuperatie. Dit systeem zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen, wordt omgezet in elektriciteit. Deze elektrische energie wordt opgeslagen in de accu en weer gebruikt bij accelereren. Scheelt toch weer 3% brandstof. Daarnaast is een schakelindicator aanwezig en kunnen de handgeschakelde tweeliters nog rekenen op een start-stopsysteem.

Dynamiek in stappen

Extra dynamiek wordt optioneel verzorgd door het sportonderstel. Wel hebben alle zescilinders een sportdifferentieel. Ook is Audi Drive Select beschikbaar om de A5 in een van de drie set-ups te ‘zetten’. Op die manier kan de gasrespons, schakelpunten en mate van stuurbekrachtiging worden beïnvloed. De voorwielaandrijvers hebben in de ESP-functie nog een elektronisch werkend sperdifferentieel. Het optionele dynamic steering (dat nauw samenwerkt met het ESP) kan ook nog de stuurratio met bijna 100% variëren.

Uitrusting

Elke Audi A5 Sportback heeft een complete standaarduitrusting met allerlei gewenste zaken als 17 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning, een met leer bekleed sportstuur en het concert audiosysteem inclusief cd-speler en acht speakers. Ook een elektromechanische parkeerrem, zes airbags, mistlampen vóór, vier elektrisch bediende ramen en elektrisch bediende buitenspiegels (met verwarming) zijn standaard. De optielijst is echter nog veel langer: xenon plus-verlichting, grootlichtassistent, keyless entry, tot 20 inch lichtmetaal, adaptieve cruise control, lane assist, parkeersysteem met camera,MMI-navigatie, Bluetooth, Bang en Olufsen audio en ga zo maar door…

Geheel volgens traditie is er ook nog de S line en Pro Line, bedoeld voor rijders die extra sportiviteit of meer luxe in een pakket wensen. Bij de S line betekent dat onder meer een verlaagd onderstel, grotere wielen en een sportief aangekleed interieur, eventueel aangevuld met een exterieurpakket dat onder meer speciale bumpers met side skirts en de nodige badges bevat. Pro Line staat bij de A5 Sportback voor verwennerij als comfort airco, Audi parking system achter, Xenon-plus verlichting en een MMI-navigatiesysteem. Kosten? 4950 euro.

De Audi A5 Sportback is leverbaar per eind oktober 2009 en de vanafprijs is 40.800 euro voor de handgeschakelde en voorwielaangedreven 2.0 TFSI 180 pk. De Audi A5 Sportback 2.0 TDI 170 pk is er vanaf 44.900 euro en de 2.7 TDI 190 pk begint bij 49.990 euro. Laatstgenoemde zijn dan ook handgeschakeld en voorwielaangedreven.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.