Tot nu toe had Seat voor de Ibiza maximaal 105 pk’s en een DSG-transmissie in de aanbieding. Leuk, maar de echte sportieveling wil natuurlijk meer. Seat lost hun belofte in en komt met een flink gepeperd trio op de proppen. Zowel de Cupra, FR en Bocanegra zijn uitgerust met de veelzijdige 1.4 TSI turbomotor met compressor, die afhankelijk van de uitvoering 150 of 180 pk en 250 Nm levert. Samen met de nieuwe snel schakelende zeventraps DSG-transmissie en het elektronische XDS-systeem voor meer tractie kun je je lol niet op.
Ibiza Cupra
De Cupra is alweer toe aan de vierde generatie. Je kunt ‘m herkennen aan de agressieve body met dubbele zwarte koplampen, nieuwe luchtinlaten onderin de bumper en de honingraatgrille. Aan de achterzijde springt de grote verchroomde, in het midden gemonteerde uitlaatpijp direct in het oog. Andere opvallende kenmerken van de Cupra zijn de glanzend zwarte spiegelhuizen en brede 215- rubber met 17 inch lichtmetaal. Voor de cockpit ging Seat aan de slag met glanzend zwarte inleg voor het dashboard en het instrumentarium met het onvermijdelijke Cupra-logo. Het stuur met geïntegreerde schakelpaddles is eveneens speciaal voor deze telg ontworpen, evenals de sportstoelen en stiksels van de bekleding.
De Cupra heeft als topmodel zoals gezegd de 1.4 TSI turbomotor met compressor in het vooronder, goed voor 180 pk en 250 Nm. De trekkracht is beschikbaar tussen 2000-4500 toeren, dankzij verfijnd samenspel tussen de twee assistenten. Het stelt de Spanjaard in staat om 225 km/u te bereiken en in net iets meer dan zeven tellen naar 100 te sprinten. Met gepaste trots meldt Seat dat de TSI 19% minder CO2 uitstoot ten opzichte van zijn voorganger, gemiddeld komt er nu 148g/km uit de pijp. Als het om rijeigenschappen gaat maakt de Ibiza Cupra eveneens een stop voorwaarts, het merk heeft nu het elektronische sperdifferentieel XDS achter de hand. Dit werkt in combinatie met het ESP en remt het wiel af dat grip verliest, maar op een veel soepelere wijze. Het werkt net zo effectief als een mechanisch sperdifferentieel, maar vergt geen extra mechanica en voegt dus geen extra gewicht toe.
Ibiza FR
De Ibiza FR is op papier het ‘bravere’ broertje van de Cupra. Toch liegt zijn afkorting Formula Racing er niet om. Ook deze telg heeft – in zowel de drie- als vijfdeursuitvoering - meer gespierde bumpers meegekregen, maar ook een honingraatgrille met verchroomde omlijsting. Andere FR-elementen zijn de zilverkleurige buitenspiegels, de bredere 215/40 banden op speciale 17 inch wielen en de dubbele, centraal geplaatste uitlaatpijp. De cockpit is bijpassend aangekleed met een sportstuur, -stoelen, DSG-schakelflippers en zwarte sierlijsten. Onder de motorkap doet de TSI het wat rustiger aan, maar deze levert alsnog 150 pk. Bovendien is de trekkracht (220 Nm) al bij 1250 toeren beschikbaar, en dat blijft zo tot de wijzernaald tussen ‘4’ en ‘5’ staat. Felle prestaties zijn gegarandeerd, de top bedraagt 212, waarbij het snelwegtempo in tien tellen wordt gerealiseerd. Ook hier is het XDS-systeem standaard van de partij. Het brandstofverbruik staat vrijwel gelijk aan dat van de Cupra; 6.3l/100km en 146 g/km CO2-uitstoot.
Ibiza Bocanegra
De echte smaakmaker in de reeks is wel de Ibiza Bocanegra, leverbaar als FR en Cupra. Na een afwezigheid van 35 jaar heeft Seat besloten de Bocanegra weer tot leven te wekken. Deze exclusieve variant is bedoeld voor liefhebbers die op zoek zijn naar het maximaal haalbare op het gebied van prestaties, verpakt in een exclusieve outfit. Op de Autosalon van Genève in 2008 was de Ibiza SportCoupé ‘Bocanegra’ concept een allerminst subtiele verwijzing. Het zwarte ‘masker’ voor de neus, de sportieve bumperkit en centrale uitlaatpijp spreken boekdelen. Het design van de achterbumper is per versie verschillend. Op de FR-uitvoering is de bumper achter voorzien van een matte sierstrip met reflectoren en een dubbele uitlaatpijp. De Cupra is uitgerust met een mooie zwarte uitsparing in het onderste deel van de bumper waarin de nummerplaat wordt bevestigd boven de trapeziumvormige uitlaatpijp, die wordt geflankeerd door ventilatieopeningen aan de zijkanten. De zwarte buitenspiegels contrasteren fraai met de witte of koets, meer kleuren zijn niet voor de Bocanegra weggelegd.
Voor het interieur van de Ibiza Bocanegra heeft Seat exclusieve details doorgevoerd. Zo zijn de sportstoelen bekleed met een speciale stof, met ruitvormige patronen in rood garen voor een extra sportieve look. Op het bovenste deel van de stoelen is het B-embleem om zijn speciale inborst nog eens aan te tonen. Nog zo’n eyecatcher in het interieur is het driespaaks afgevlakte stuurwiel, opnieuw met aluminium afgewerkte spaak. Verder komen er in het interieur verschillende zwarttinten terug op het dashboard, in de portieren en middenconsole. Bovendien levert Seat speciale matten met rode biezen voor nog een complete sportieve beleving. Ook de koolstofvezel look voor de overkapping van het instrumentarium, de spaken op het stuurwiel, de behuizing van de radio en het omhulsel rond de versnellingspook is een herkenbaar element van de Bocanegra, net als het aluminiumkleurige rem- en gaspedaal.
Ibiza 1.6 TDI
We zouden het bijna vergeten, maar Seat heeft vanaf nu ook een common rail diesel voor de Ibiza weggelegd. Het is de nieuwe 1.6 TDI met naar keuze 90 of 105 pk, ter vervanging van de good-old 1.9 TDI. De zelfontbrander is gekoppeld aan een vijfbak en is met 4.2l/100km net even zuiniger dan zijn voorganger. Daardoor daalde ook de CO2-uitstoot met 10 gram, naar 109 g/km. Bovendien zorgt de common rail inspuittechniek voor een rustige en stillere motorloop. De souplesse van het blok wordt duidelijk als we de 80-120 sprint zouden uitvoeringen: dat moet namelijk lukken binnen 12 seconden. De prijzen van de Ibiza 1.6 TDI beginnen bij de Reference, en die kost 19.395 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review