Eindelijk officieel - Jaguar XJ

Na talloze spionagebeelden, teasers en uitgelekt beeldmateriaal is de Jaguar XJ nu echt officieel. De chique Brit gaat in Jaguar’s nieuwe stijl door het leven, compleet met een vers V6- en V8 motorpalet en innovatieve features.

Al ver voor de officiële onthulling van de Jaguar XJ werd duidelijk dat de nieuwe generatie uit een heel andere designtaal ontworpen zou worden, en bovendien een breder (lees: jonger) publiek aan moest spreken. Met de vierdeurscoupe-achtige XF heeft Jaguar – of eerlijk gezegd: Design Director Ian Callum - een eerste stap gezet, de nieuwe XJ borduurt voort op deze formule. De neus van de XJ is hoe dan ook typisch Jaguar, en deelt wat kenmerken met de XF. Zijwaarts gezien straalt de lange carrosserie opnieuw klasse en dynamiek uit, maar vooral de achterzijde had niemand durven dromen: hier toont de XJ zich totaal nieuw.

Het interieur is overduidelijk een mix van stijl, elegantie en sportiviteit. Details in chroom en piano black zorgen voor afwisselende contrasten met het hout en de lederen bekleding. Bovendien heeft de XJ een 8 inch touch screen met Dual-View-technologie, waarop de passagier bijvoorbeeld een film kan bekijken, terwijl de bestuurder op hetzelfde scherm de aanwijzingen van het navigatiesysteem volgt. Muziekliefhebbers kunnen ook bij Jaguar terecht: op de optielijst staat een liefst 1200 Watt sterk Bowers & Wilkins Premium Surround Sound System. Bovendien monteert Jaguar een harddisk voor opslag van muziek en navigatiekaarten, en zijn er diverse aansluitmogelijkheden voor muziek- en videodragers beschikbaar.

De geheel nieuwe XJ is direct leverbaar met standaard en verlengde wielbasis. Laatstgenoemde versie biedt de achterinzittenden vanzelfsprekend nog meer bewegingsvrijheid en comfort, doordat er 125 mm extra beenruimte beschikbaar is. De bagageruimte heeft een inhoud van 520 liter.

In beide gevallen is de koets vervaardigd uit aluminium, waardoor het gewicht minstens 150 kg lager ligt dan zijn concurrenten. En dat is weer goed voor de dynamiek die de nieuwe XJ meer dan ooit in zich heeft. Passagiers en bestuurder kunnen worden verblijd met luchtvering, Adaptive Dynamics (continu variabele demping), Active Differential Control en zeer directe besturing.

Voor de XJ staat een vers en indrukwekkend motorpalet klaar, bestaande uit 5.0 V8 benzinemotoren en een V6 diesel. Ze zijn allen gekoppeld aan een shift-by-wire, zestrapsautomaat die bedienbaar is via de JaguarDrive Selector of schakelpaddles aan het stuurwiel.De 5.0 V8 is in atmosferische variant 385 pk sterk, goed voor een honderdsprint in 5.7 seconden. De versie met Supercharger is met 510 pk een ware krachtcentrale; in minder dan vijf tellen sleurt-ie het vlaggenschip naar snelwegtempo. Dieselrijders komen er niet bekaaid vanaf, Jaguar heeft de nieuwe 3.0D bi-turbo in de aanbieding, goed voor 275 pk en 600 Nm. De sprint naar 100 duurt slechts 6.4 seconden.

De drie uitrustingsniveaus voor de XJ met V6 of V8 zijn Luxury, Premium Luxury en Portfolio. Voor de Superchargerd V8 is er de Supersport uitvoering, die zaken biedt als lederen hemelbekleding, semi-aniline lederen bekleding voor de stoelen en houtfineer met lasergesneden inleg. De verkoop van de geheel nieuwe Jaguar XJ start direct. De prijzen worden per land afzonderlijk bekendgemaakt. De eerste leveringen aan klanten worden begin 2010 verwacht.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.