Een uitnodiging om een dag deel te nemen aan Race Experience van Bleekemolen kunnen we natuurlijk niet afslaan. Michael Bleekemolen en zoons Sebastiaan en Jeroen organiseren vele malen per jaar een evenement, waarin jarige vaders, sportieve collega’s en menig liefhebber van geurend rubber en snelheid hun hart kunnen ophalen op het circuit.
Van start met dragraces
Het programma van die dag is zeer gevarieerd, en wordt onder begeleiding in kleine groepen doorlopen. Het spektakel begon in ons geval met een ongegeneerde dragrace tussen twee Dodge Chargers R/T uit het 150 auto’s tellende wagenpark van Bleekemolen. Deze breedgebouwde Amerikaanse muscle cars met 5.7 V8 zijn nog eens licht gekieteld om de uitdaging aan te gaan. In zowel het oranje als gele exemplaar is de tractiecontrole permanent ingeschakeld. Een gemiste kans voor de echte liefhebber, maar dagelijks banden wisselen loopt anders aardig in de papieren...Op het ontbreken van een heftig rubber spoor na is de lol er niet minder om. De achtcilinder buldert van plezier, met het raam op een kier kun je daar nog extra van genieten. En dankzij de automatische vijfbak hoef je daar maar bar weinig voor te doen. Het blijven Amerikanen... Na enkele starts ontstond de discussie of een van de testmodellen net iets krachtiger zou zijn. Uiteindelijk blijkt toch het reactievermogen op de vlag en een kordate gasvoet het grootste verschil te maken.

Scheuren in supercars over Zandvoort
Snel door naar de pitstraat, waar splinternieuwe Porsche 911 Carrera’s met PDK-transmissie ons op staan te wachten. Aangezien ze altijd op het circuit zullen presteren is het interieur aardig gestript, de achterbank, passagiersstoel en bodembekleding heeft moeten wijken voor een rolkooi en een sportstoel. Na een korte instructie over de bediening van de bak – die automatisch schakelt of handmatig te bedienen is met flippers of een ruk tegen de pook – kunnen we in colonne van start. Inhalen is niet toegestaan, maar je kunt wel ‘vrij’ rijden. De kunst is natuurlijk om de ideale lijn te volgen – die wordt gedemonstreerd door een professionele instructeur die voorop rijdt. En wat zijn die Porsches toch één brok verfijnde techniek! De Duitser laat zich heerlijk door bochten sleuren en schakelt razendsnel door de versnellingen. Op het rechte stuk kunnen we even 210 aantikken, maar daarna moeten we stevig in de ankers voor onze voorligger, en een opdoemende haakse bocht.
Na twee ronden is het ‘game over’ en rijden we de overdonderd pitstraat in.......om vervolgens handenwrijvend de volgende bolide te beproeven. Dit is een ware speeltuin voor volwassenen! Nu is het de beurt aan de Aston Martin V8 Vantage, die ondergetekende rijdt in een Nurburgring Edition met transparante achterlichtunits en hier en daar een badge of sticker van de Nordschleife. De ervaring die deze stijlvolle Brit geeft is natuurlijk heel anders, niet in de laatste plaats door de merkbeleving en het voorin geplaatste 4.8 liter blok. Bovendien is de cockpit nog vrijwel tiptop chique aangekleed. Toch bekruipt ons het gevoel dat de elegante coupé nog wel beter thuis is op afgelegen openbaar asfalt, of langs de boulevard...
Last but not least nemen we plaats achter het stuur van een ware volbloed Italiaan, de Lamborghini Gallardo. Van alle beschikbare modellen is dit toch wel degene die de meeste aandacht opeist. De knalgele lak, platte neus en geweldig venijnig klinkende V10 is met recht een oor- en oogstrelende combinatie. Rijden! Dat Lamborghini (ook) voor het interieur bij Audi heeft mogen winkelen, en we dus tegen een Duits instrumentarium met dito knoppen aan zitten te kijken, vergeven we ‘m al snel. Al flipperend leggen we de eerste ronde af over het Zandvoortse asfalt. De grip is fenomenaal, al blijft de Italiaan een listige klant. Iets teveel gas en de tractiecontrole grijpt onverbiddelijk in. De grindbak is vandaag uiteraard niet het eindstation. De 'Lambo's' maken met afstand de meeste indruk die dag. Ze bleven nog lang in het geheugen van de deelnemers gegrift.
Driften!
De Race Experience staat ook in het teken van driften. Daarvoor hebben de gebroeders twee Ford Mustangs klaar staan, voorzien van watertank in de bagageruimte. Met behulp van een knop op het dashboard kan de bestuurder namelijk water langs de achterwielen laten lopen. Niet om de coureur het makkelijk te maken – dit is het enige onderdeel waarin je als bijrijder plaatsneemt – maar om de banden te sparen. Zonder deze maatregel zou het rubber al na twee ronden tot op de draad versleten zijn, nu houden de banden het tientallen ronden uit. En we zijn eerlijk; de lol is er niet minder om. De twee Mustangs gaan tegelijk van start, om samen volledig dwars in de bochten de blits te maken, met het handje uit het raam natuurlijk. De tip om vooral door de zijruit te kijken namen we graag ter harte. Onze bestuurder gooide graag het roer volledig om, zodat we achterstevoren de ‘tegenstrever’ in de ogen konden kijken.
Laagvliegen
Het laatste onderdeel benadert een Schumacher ervaring een beetje. Het programma bestaat ook uit een onderdeel met Formulewagens. Voordat we onszelf in het smalle koetsje hijsen wordt eerst de basis uitgelegd: gasgeven en schakelen. Vooral dat laatste is een precies klusje, deze bolides hebben heel ander schakelpatroon dan je gewend bent. Helm op, klep dicht en gaan! Je ervaart het als hogesnelheidskarten, deze auto’s zijn natuurlijk zeer wendbaar en lichtvoetig. De snelheidservaring wordt compleet gemaakt door de fluitende duinwind langs je helm.
En nog veel meer..
En naast het rijden op het circuit bestaat de zogenaamde Race Experience ook uit een aantal fun-onderdelen. Rijden in BMW 130i Cup auto’s, met jeeps en quads over een duinparcours rijden, een kartcompetitie, een slalomtest en het haast onmogelijke ‘ijsrijden’ behoort ook tot de mogelijkheden.
Ervaar het zelf!
Wil je zelf ook eens een dag vol sportief spektakel beleven? Ga dan naar www.raceplanet.nl voor meer informatie.