In de tijd dat de BMW X1 al dan niet met wilde camouflage werd gesignaleerd werd al duidelijk dat het door BMW gepresenteerde studiemodel eind vorig jaar grotendeels overeenkomt met de rijdende testmodellen. Het merk borduurt in het design voort op het nieuwe 5-GT en 7-serie DNA, waarin de grille meer dan ooit gezien mag worden. Doel is om met de hooggebouwde en stoere X1 kopers te verleiden die niet voor een 1- of 3-serie opteren, hoewel deze nieuwe ‘SAV’ ook wel huidige BMW-rijders zal gaan beminnen. Met een lengte van 4.46 meter schurkt de X1 tegen de huidige X3 aan.
De techniek van de X1 gebaseerd op die van de 1- en 3-serie, dus kunnen we rekenen op een ruime mate aan viercilinder benzine- en dieselmotoren, die met behulp van Efficient Dynamics genoegen nemen met relatief weinig brandstof.
Zo is er een tweeliter benzine met 143 (xDrive18i). Deze staat gepland voor 2010. Het diesepalet betreft louter tweeliters, met respectievelijk 143 (xDrive18d) en 177 pk (xDrive20d) onder de kap. Die laatste belooft slechts 5.8l/100km te consumeren in combinatie met vierwielaandrijving. Achterwielaandrijving is voor de twee minst krachtige diesels ook mogelijk, dan daalt het verbruik naar 5.3l/100km, goed voor een B-label. In het kader van sterke zuinigheid is ook de xDrive23d met 204 pk en 400 Nm een geschikte kandidaat, die 6.3l/100km voor zich laat noteren en standaard gekoppeld is aan een zestrapsatomaat.
Als topmotorisering is er een zescilinder onder de noemer xDrive28i, met 258 pk/310 Nm, die eveneens alleen met automaat te rijden is. Het is daarmee de snelste X1, want de 0-100 sprint is voldaan in 6.8 seconden. De topsnelheid van 230 km/u is eveneens van niveau.
De eerste exemplaren zullen begin oktober bij de dealer arriveren. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar zullen binnen niet afzienbare tijd volgen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review