Nieuwe Mazda3 met i-stop

De nieuwe Mazda3 staat nog niet koud bij de dealers, of er dient zich een nieuwkomer aan. Het is de Mazda3 2.0 liter

De nieuwe Mazda3 staat nog niet koud bij de dealers, of er dient zich een nieuwkomer aan. Het is de Mazda3 2.0 liter DISI met i-stop, die dankzij geavanceerde start-stop technologie bij stilstand netjes af- en weer aanslaat om brandstof te besparen.

Mazda kiest voor het start-stopsysteem niet voor een conventionele startmotor, maar past een elektrisch type toe om razendsnelle en zuinige starts mogelijk te maken. Bovendien wordt de motor bij elke ‘stop’ in de ideale positie gezet voor een herstart. Net als bij andere systemen wordt het actief zodra de versnellingsbak in neutraal is gezet en de koppeling niet is ingetrapt. Mazda gebruikt voor het starten en uitschakelen van de motor een extra accu, waardoor de radio, verlichting en airco niet worden onderbroken.

In combinatie met directe brandstofinspuiting en aërodynamische aanpassingen van de carrosserie levert deze nieuwe technologie een brandstofbesparing op van 14 % ten opzichte van de oorspronkelijke Mazda3 met conventionele tweeliter motor. De nieuwe Mazda3 2.0 liter i-stop is 151 pk sterk en levert 191 Nm trekkracht. De viercilinder gebruikt 6,8 liter brandstof op elke 100 km, de uitstoot bedraagt 159 g/km CO2.