In de tijd dat de BMW X1 al dan niet met wilde camouflage werd gesignaleerd werd al duidelijk dat het door BMW gepresenteerde studiemodel eind vorig jaar grotendeels overeenkomt met de rijdende testmodellen. Het merk borduurt in het design voort op het nieuwe 5-GT en 7-serie DNA, waarin de grille meer dan ooit gezien mag worden. Doel is om met de hooggebouwde en stoere X1 kopers te verleiden die niet voor een 1- of 3-serie opteren, hoewel deze nieuwe ‘SAV’ ook wel huidige BMW-rijders zal gaan beminnen. Met een lengte van 4.46 meter schurkt de X1 tegen de huidige X3 aan.
De techniek van de X1 gebaseerd op die van de 1- en 3-serie, dus kunnen we rekenen op een ruime mate aan viercilinder benzine- en dieselmotoren, die met behulp van Efficient Dynamics genoegen nemen met relatief weinig brandstof. Zo is er een tweeliter benzine met 143 (xDrive18i) en 170 pk (xDrive20i), de tweeliter diesels hebben respectievelijk 143 (xDrive18d) en 177 pk te vergeven. Die laatste belooft slechts 5.8l/100km te consumeren. In het kader van sterke zuinigheid is ook de xDrive23d met 204 pk een geschikte kandidaat, die 6.3l/100km voor zich laat noteren. Als topmotorisering is er een zescilinder benzine- en diesel. Vierwielaandrijving is altijd standaard, al is een achterwielaangedreven variant voor later niet uitgesloten.
Omdat de X1 ‘pas’ in september officieel wordt onthuld, zijn er nu nog geen prijzen bekend. De verwachting is dat het instapmodel net onder de 40.000 euro geprijsd zal zijn.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review