Daling autoverkopen, wel meer 'groen' verkocht

De maand mei ligt alweer achter ons en dus kan de balans van autoverkopen weer worden opgemaakt. Er zijn 31.105 auto’s geregistreerd, een daling van 32% ten opzichte van 2008. In de eerste vijf maanden van 2009 gingen 26% minder nieuwe auto’s de weg op ten opzichte van 2008. Opvallend is de verschuiving naar groene(re) energielabels.

De bestverkochte merken van mei zijn niet heel verrassend; Toyota staat echter ruim aan kop (3741), gevolgd door Ford (3015) en Volkswagen (2649). Twee Franse merken – Peugeot (2027) en Citroën (1888) sluiten de top vijf af.

De meeste merken laten hoe dan ook een daling in algehele verkopen zien, met Peugeot, Renault en Opel als bijzondere dalers. Japanse merken als Toyota, Nissan en Suzuki hebben de verkoopaantallen op peil weten te houden, Honda verkocht zelfs twee keer zoveel in vergelijking met mei 2008. Volvo pluste ook licht. De luxe-merken BMW en Mercedes gaat het minder voor de wind, Audi scoorde vrijwel gelijk.

Het meest populaire model is de Toyota Aygo met 1428 geregistreerde exemplaren, gevolgd door de Civic (met dank aan de Hybrid), 1065 stuks. Volkswagen verkocht praktisch evenveel exemplaren van de Golf. De Ford Fiesta en Citroën C1 volgen daarna met 900 respectievelijk 762 stuks.

De opmars van groene energielabels heeft ook zijn effect, niet in de laatste plaats door de financiële voordelen die een A-, B- of C-label met zich meebrengt. Van januari tot en met april zijn de A- en B-labels goed voor 58% van de nieuwverkopen (2008: 34% en 2007: 19%). De C- en D-labels maken in diezelfde periode voor 33% deel uit van de nieuwverkopen (2008: 52% en 2007: 63%).