De auto van Nederland liep al de hele week als een oude kachel. Problemen met de ontsteking zorgde er voor dat de auto op 7 cilinders liep in plaats van de gewenste 8. Bleekemolen reed tijdens de trainingen achter in de middenmoot, zo rond de 16e plek. Men had dus weinig vertrouwen voor dit weekend. Alex Yoong, de plaatselijke favo, had ondanks zijn kennis van het circuit moeite om de top drie te bereiken.
De kwalificatie verliep met een beetje regen redelijk voor team Nederland. Jeroen Bleekemolen zat er in tegenstelling tot de rest van de week goed bij met een 6e plek. De auto leek het beter te doen dan de voorgaande dagen. Verder was er nieuws uit het Engelse kamp. De talentvolle Robbie Kerr heeft het stuurtje overgenomen met de hoop dat de resultaten weer beter worden.
Neel Jani reed voor team Zwitserland verreweg de snelste tijd. Met een totaaltijd van 3:45.014 was hij Jonny Reid en Nico Hulkenberg voor respectievelijk Nieuw Zeeland en Duitsland te snel af. Hulkenberg raakte dit maal Ierland die van de baan stuiterde. Michael Devaney was woedend over weer een onbezonnen actie van de Duitser. De hele kwalificatie was er de dreiging van de regen. Het heeft een beetje gespetterd maar serieus werd het nooit. We hebben wel gezien dat team Singapore en China steeds vaker in de middenmoot te vinden zijn en dat maakt het allemaal weer wat spannender.
Op de racedag was daar natuurlijk weer de dreiging van het natuurgeweld. In de ochtend was het weer goed. Met een lekker zonnetje en een temperatuur van ongeveer 33 graden in de schaduw vlogen de rijders achter de safety car over de baan voor 10 ronden of twintig minuten.
Alex Yoong had voor team Maleisië een wereld start. Hij pakte direct een paar plaatsen door aan de binnenkant van baan te blijven voor de eerste bocht. Onze roekeloze Duitse vriend had dit maal een date met Nieuw Zeeland, best bizar omdat ze beide uit hetzelfde nest komen. We kunnen beter spreken over één team met twee auto’s. Sportief gezien zie je ook dat beide auto’s vaak vooraan rijden.
Neel Jani pakt voor Zwitserland de leiding en liet Duitsland en Nieuw Zeeland alweer zijn achterlicht zien. Italië, de winnaar van de vorige race, liep een lekke band op en Brazilië moest de pits ook opzoeken. Mexico, de leider in het klassement heeft het niet dit weekend. De auto gaat gewoon niet en hij hangt rond op de 10e tot 13e plek. Jeroen Bleekemolen heeft het zwaar aan de stok met Canada. Met uitstekende verdedigende acties behoudt hij zijn dus zwaarbevochten 7e plek. Na de zesde ronde vinden de heren het wel best, de auto moet heel blijven voor de hoofdrace. Neel Jani wint voor Hulkenberg en Reid. De Bleek pakt knap de 7e plek, voor Canada.
De hoofdrace werd gekweld door de regen. Drie kwartier voor de race begon het zo hard te regenen dat de race een kwartier uitgesteld werd en men, helaas voor de toeschouwers, achter de safety car van start ging.
De start was daardoor minder spectaculair, alleen Neel Jani maakte een inschattingsfout waardoor Nico Hulkenberg er supersnel vandoor ging. Een vrije baan zonder spray maakte dat hij binnen no time een voorsprong van 5 seconden had opgebouwd. Voor de rest van het veld was het glibberen en schuiven. Veel rijders hadden nog nooit met deze auto in de regen gereden dus het zag er allemaal wat voorzichtig uit. Het mooie hiervan was wel dat de meer ervaren rijders een inhaalactie wel aandurfden. Ryan Briscoe liep een pijnlijke neus op en moest de pits bezoeken voor een nieuwe voorgevel. De race wordt na 4 ronden iets stabieler, iedereen heeft een beetje zijn plek gevonden. Cong fu Cheng maakt het team Ierland moeilijk en pakt de groene bolide met een schitterende actie. Jeroen Bleekemolen heeft het lastig met team Canada. Op de droge stukken neemt de Bleek afstand maar op de natte plekken op een redelijk snel drogende baan komt Canada angstig dicht bij. We weten dat de Nederlandse auto met een volle tank niet de beste van het veld is maar het lukt hem toch om de 8e plaats te consolideren. Nico Hulkenberg heeft na 8 ronden al een voorsprong van 8.3 seconden opgebouwd en lijkt moeiteloos naar een overwinning toe te rijden.
Het gevecht tussen Bleekemolen en Sean McIntosh gaat verder omdat de Canadees veel meer risico neemt. Opmerkelijk is ook dat Team Singapore beter en beter zijn weg op de baan vindt. Met simpele maar zeer doordachte acties laat hij Mexico en China de fraaie billen van zijn bolide zien. De baan droogt intussen verder op wat de bandenkeus weer moeilijker maakt. Naarmate de race vordert komen de bandenwissels naderbij. Aan de kop van de race zijn Robbie Kerr en Alex Yoong in gevecht voor de vierde plek. Kerr gaat Yoong met een fraaie actie voorbij maar de Maleisiër laat dat niet op zich zitten en pakt de plek weer terug. Uiteindelijk pakt Kerr de vierde plek definitief af van Yoong.
Voor team Nederland wordt de druk in de 10e ronde te hoog, Bleekemolen neemt iets te veel risico in de bocht en McIntosh grijpt zijn kans. Hij pakt de 7e plaats en neemt direct een voorsprong.
Frankrijk, de kampioen van het eerste jaar, raakt in gevecht met Maleisië en de wagens raken elkaar. Gelukkig kunnen beide wagens hun weg vervolgen. Voor Nederland gaat het steeds ietsje minder, de wagen heeft het geluid van, met alle respect, een Bugatti uit 1930. De motor loopt slechter en slechter. Het vreemde is wel dat de snelheid redelijk blijft. Intussen heeft Robbie Kerr aan de kop van het veld de derde plek veroverd op Nieuw Zeeland. Met een briljante inhaalactie aan de buitenkant van de bocht rekent hij de zwarte bolide in. Voor Mexico gaat het dramatische weekend rustig verder, Salvador Duran schuift van de baan en kan aan de volgende race gaan denken.
In de 13e ronde gaat Ierland als eerste de pits in voor nieuwe banden. Zij gokken op het feit dat de baan nat blijft en vertrekken op regenbanden.
Vanaf de 14e ronde komen de pitstops pas goed op gang. Team Nederland besluit nog even buiten te blijven omdat Zuid Afrika intussen in zijn nek zit. Toch gaat Zaugg de wagen van Nederland voorbij en besluit Bleekemolen de pits in te gaan om na 49 sec zijn weg weer te vervolgen. De leiders van de wedstrijd gaan in de 16 ronde naar binnen voor nieuw rubber. Hulkenberg laat bij het wegrijden zijn motor afslaan wat weer kansen oplevert voor de concurrentie. Met alle macht duwen de mannen de wagen weer aan. De voorsprong is echter zo groot dat hij aan de leiding blijft. Italië neemt bij de bandenwissel een bijzonder besluit…ze gaan weg op slicks.
Je ziet dat de rijders meer risico’s gaan nemen op nieuw rubber, voor Jani wordt dit even te veel en beland in de grindbak. Hij verliest daarmee de tweede plek aan Kerr.
Intussen komt de finish vlag dichterbij. Alex Yoong gaat na een slechte periode in de race weer goed rijden en gaat het gevecht aan met de mensen voor hem. Nicola Lapierre heeft het ritme eindelijk te pakken en ziet de mogelijkheid om de derde plaats te pakken ten koste van Zwitserland. Nico Hulkenberg gaat aan de kop van het veld gewoon door met het veroveren van het asfalt. De voorsprong loopt op naar 40 sec. Hulkenberg gaat een grote toekomst tegemoet, wat een talent heeft deze jongen!
De helden van Italië die met hun slicks de baan op waren gegaan kunnen niet echt van de situatie profiteren. Toccacello zou als 13e eindigen. Dit komt natuurlijk ook door de problemen met de achterband in de sprintrace waardoor hij als laatste moest starten. Als de finish vlag valt hebben een mooie race gezien die toch niet de tombola werd die we allen hadden verwacht. De Duitsers hebben na een geweldige race weer 10 punten in de pocket voor Robbie Kerr voor Engeland en Nicola Lapierre voor Frankrijk. Nederland eindigt toch nog in de punten op de 9e plaats. Het zal echt sneller moeten wil Bleekemolen nog een rol van betekenis gaan spelen.
Mexico is de leiding kwijt aan Duitsland wat de volgende overall stand oplevert; 1 Duitsland 37, 2 Engeland 31 en derde Frankrijk met 24 punten. Nederland volgt op 20 punten afstand van de leider met 17 punten.
Het was een enerverende race dus laten we hopen dat de volgende race, 10 december op het Sentul Circuit van Indonesië, dat ook weer wordt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review