Rolls-Royce Ghost is niet te missen (update!)

Tsja, waarom zou je nog moeite doen om de nieuwe Rolls-Royce Ghost incognito door het verkeer te laten sluizen? Dat

Tsja, waarom zou je nog moeite doen om de nieuwe Rolls-Royce Ghost incognito door het verkeer te laten sluizen? Dat gaat nooit lukken! Duidelijk wordt dat het productiemodel vrijwel identiek is aan de eerder gepresenteerde 200 EX Concept. Update: Het 'kleine' vlaggenschip Ghost beschikt over geavanceerde luchtvering.

De Rolls-Royce Ghost kunnen we beschouwen als een bescheiden staaltje downsizing. Want met een lengte van 5.40 meter en een geblazen 6.6 V12 met 507 pk in het vooronder blijft de ‘RR4’ een flinke verschijning.

Het merk belooft een 'dynamischer' auto dan we tot nu toe van Rolls Royce gewend zijn. De Ghost is dan ook meer bedoeld om zelf te rijden, in plaats van gereden te worden, zoals in de Phantom, die overigens een ongeblazen V12 onder de kap heeft. De productie van het model zal dit jaar nog starten voor een Nederlandse prijs van ongeveer 375.000 euro.

Met de Ghost heeft Rolls Royce grote kans om de verkoopcijfers flink op te krikken. Niet dat het merk iets te vrezen had: subtiel maakten de Britten duidelijk 1212 auto's verkocht te hebben in 2008, een stijging van 20% ten opzichte van 2007. Wat de verwachtingen zijn voor 'crisisjaar' 2009 is nog niet bekend.

Update:

Het 'dynamische' aspect aan de Ghost moeten we natuurlijk met een korreltje zout nemen, de Ghost is vooral een toonbeeld voor comfort. Naar nu blijkt zal deze 'compacte' Rolls beschikken over geavanceerde luchtvering, met demperregeling en anti-roll stabilisatie. Dit systeem werkt zo nauwkeurig dat het systeem 'aanvoelt' wanneer de passagiers een andere innemen. Ook is het mogelijk om de bodemvrijheid tijdelijk 25 mm te verhogen of te verlagen, om de instap te vergemakkelijken of een drempel te overwinnen.