De Golf, Golf Plus, Jetta, Eos en Passat krijgen diverse gemeenschappelijke wijzigingen. Voor al deze modellen geldt dat de boordcomputer ‘Plus’ de olietemperatuur voortaan digitaal weergeeft. Handig, want de koelvloeistof zegt immers niet echt iets over de bedrijfstemperatuur van de motor. Ook krijgen al deze modellen de beschikking over het nieuwe instrumentpaneel met witte verlichting, een ander stuur en het nieuwe bedieningspaneel van de airconditioning, zoals we die in de nieuwe Golf VI en Passat CC hebben kunnen zien. Het optionele RNS navigatiesysteem kreeg ook een update. Klein maar fijn tenslotte de alerte noodremassistent, die nog eerder met automatisch knipperende remlichten achteropkomend verkeer kan waarschuwen. ESP is standaard op de Golf en Golf Plus.
Nieuwe 1.6 TDI en meer DSG
Op motorisch gebied wordt nu de nieuwe 1.6 TDI breed uitgemeten. De Golf (Plus) is er mee leverbaar met 90 of 105 pk, waarbij die eerste door het leven gaat met een A-label, de rest draagt een groene B. Deze nieuwe common rail dieselmotor – die de good-old 1.9 TDI opvolgt- is te koppelen aan een vijfbak of een efficiënte zeventraps DSG. De Golf 1.6 TDI met 105 pk is er vanaf 24.350 euro. Ook de Jetta krijgt de nieuwe diesel in het vooronder, en voor de 1.6 benzine is zeventraps DSG leverbaar, die daardoor liefst 33g/km in CO2 daalt (!) en nu een B-label meekrijgt.
Golf BlueMotion
Voor als het extra zuinig aan moet is er nu de Golf BlueMotion. De nieuwe generatie is nog spaarzamer met dieselolie – mede dankzij de komst van een start-stopsysteem en terugwinning van de remenergie - en belooft een verbruik van 4.1l/100km, dus bijna 1 op 25. De uitstoot van de Golf BlueMotion blijft steken op 107 gram CO2 per kilometer, laag genoeg voor 20% bijtelling en een A-label. De Golf BlueMotion is per direct leverbaar vanaf 25.450 euro.
Nieuwe motoren voor Eos en Scirocco
De smaakmakers bij VW kunnen rekenen op nieuwe motoren. Voor de Eos gaat de 3.2 V6 naar de eeuwige jachtvelden en wordt opgevolgd door de 3.6 V6 met 260 pk en standaard DSG-transmissie. Kosten? 52.990 euro. De 2.0 TSI werd iets zuiniger gemaakt waardoor een C-label werd bereikt. Eerder werd al bekend dat de Scirocco de nieuwe topdiesel van Volkswagen meekrijgt. Het is de 2.0 TDI met 170 pk en 350 Nm. Deze staat in de prijslijst vanaf 33.950 euro.
Touran TSI EcoFuel
Aardgastechniek in combinatie met een TSI turbomotor is een feit. Volkswagen levert deze groene combinatie in de Passat en Touran. Die laatste is verkrijgbaar als vijf- en zevenzits en afhankelijk daarvan is de actieradius 630 of 500 kilometer. Alle varianten hebben een A-label en 20% bijtelling. De Touran EcoFuel is leverbaar vanaf 32.850 euro. Voor de benzinedrinkende Touran 1.4 TSI vervangt de 7-DSG transmissie de onzuinigere zestrapsvariant. En –jawel- alle Touran-modellen hebben nu de buitenspiegels van de Golf.
Tiguan TDI met automaat zuiniger
Hoe ze het doen is ons een raadsel, maar de 2.0 TDI automaat in de Tiguan gaat nu zuiniger te werk, de CO2-uitstoot daalde naar 186g/km (was 199g/km). Niet alleen goed voor ons milieu: hierdoor daalt ook de slurptax op dit model en dit moet de aanschafprijs ten goede komen.
Park Assist voor de Tiguan is verder verbeterd: de auto kan nu in nog kleinere plekjes zelfstandig inparkeren.
Passat
Het Passat-programma breidt zich gestaag uit met Ecofuel, BlueMotion TDI/TSI en BlueTDI modellen. Het is de eerste VW met een benzine-BlueMotion uitvoering. Ook hier doet de zeventraps-DSG zijn intrede (op de 1.8 TSI). De schone BlueTDI is nu verkrijgbaar vanaf net iets meer dan 35 mille, voor een Passat CC met deze diesel dien je 41 mille neer te tellen.. Nieuw is ook 4Motion op de Passat CC 2.0 TDI.