Saab 9-5 laat zich zien

Of het nou te lang geduurd heft of niet, de nieuwe Saab 9-5 staat te trappelen van ongeduld. Zijn makers verrichten

Of het nou te lang geduurd heft of niet, de nieuwe Saab 9-5 staat te trappelen van ongeduld. Zijn makers verrichten momenteel nog enig testwerk, waarna de zaken-Zweed in september op de IAA Frankfurt zal worden onthuld.

Omdat de nieuwe 9-5 niet meer lang op zich laat wachten is een groot gedeelte van de vermaledijde camouflage op de carrosserie verwijderd. Zodoende worden de definitieve vormen van het ontwerp al redelijk zichtbaar. Duidelijk wordt dat de daklijn erg ‘gladjes’ overloopt in de achterzijde, zodat de 9-5 geheel volgens de trend iets van coupe-DNA meekrijgt.

Daarnaast groeit de nieuwe 9-5 in alle opzichten. Meer centimeters in de lengte en hoogte maken dit Zweedse product echter ook zwaarder. De wielbasis nam met liefst 14 centimeter toe. Het is duidelijk, Saab wil kost wat kost een ruime, comfortabele reisgenoot neerzetten, om de concurrentie weer flink wakker te schudden. Met deze groeistuipen hoopt Saab tegenstrevers als de S80, A6 en E-Klasse in de weg te zitten.

Onder de motorkap maakt Saab wederom gebruik van turbomotoren. Het hier rijdende prototype heeft een geblazen tweeliter onder de kap met 210 pk. Een zesbak is standaard maak uiteraard behoort een automaat tot de mogelijkheden. Een trede hoger bevindt zich de 2.8 V6, evenals tweeliter dieselmotoren. Eveneens wordt de nieuwe 9-5 met XWD-vierwielaandrijving leverbaar.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.