Kia had met de Sorento vanaf 2002 een schot in de roos. Zijn ‘Europese’ uitstraling, groot trekvermogen en lage prijs kon autominnend Nederland en omstreken wel bekoren. De afgelopen jaren begon echter de tand des tijds te knagen, vooral qua verfijning, brandstofverbruik en emissies.
Met de nieuwe Kia Sorento belooft die achterstand weer helemaal ingelost te worden. Onder leiding van Kia’s Chief Design Officer Peter Schreyer is nu de nieuwe Sorento ontworpen met niet alleen de nadruk op stoere looks, maar ook op dynamiek. Uiteraard gestoeld op het nieuwste Kia-DNA, vooral te herkennen aan de neus met markante grille en de signatuur van het dashboard.
Hoewel de Sorento qua afmetingen juist groeide (en nu plaats biedt aan zeven personen en maximaal 2052 liter bagageruimte), maar ook de beschikbare motoren krachtiger zijn dan ooit, belooft het brandstofverbruik en emissies een stuk lager te liggen. In ons land bestaat het leveringsprogramma uit een 2.4 liter viercilinder met 175 pk en 225 Nm trekkracht. Ook de nieuwe, al veelgeprezen 2.2 dieselmotor is van de partij. Deze splinternieuwe zelf ontwikkelde oliestoker levert maximaal 197 en 435 Nm koppel. Er is keuze uit diverse aandrijfsystemen; een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak en een nieuwe 12% zuinigere automaat, ook met zes verzetten. Verder kan de koper nu ook kiezen uit twee- en vierwielaandrijving.
Alle Sorento-modellen zijn uitgerust met een radio/cd-speler met MP3, parkeersensoren, zes airbags, ABS, ESP en hillassist. Optioneel is een achteruitrijcamera leverbaar, gemonteerd op de achterklep en met een beeldscherm in de binnenspiegel. In de NCAP-score gaat Kia (uiteraard) voor de vijfsterrenscore.
Kia verwacht vanaf 2010 jaarlijks zo’n 140.000 Sorento’s te verkopen. Na de zomer komt de nieuwe generatie in ons land op de markt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review