Naast het feit dat de direct ingespoten motoren zijn te koppelen aan een achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling – dat laatste is (nog) uniek in deze klasse – wordt de Panamera in combinatie met die PDK-automaat voorzien van een start-stopsysteem. Uiteraard om het brandstofverbruik te drukken. Samen met banden met een lagere rolweerstand en schijfremmen waarvan de resterende remwerking tot een minimum is teruggebracht, verbruikt de Panamera S met PDK 10,8 liter/100 km.
Indrukwekkend is ook het onderstel, dat met het PASM dempersysteem met een druk op de knop op scherp wordt gezet en comfort op de tweede plaats zet. De adaptieve luchtvering met een extra luchtvolume op afroep biedt een nog grotere variatie aan sport- en comfortinstellingen. Het systeem is standaard in de Turbo en optioneel leverbaar voor andere versies. Samen met de PDCC stabiliteitscontrole en het achterdifferentieel blijft er op het gebied van rijdynamiek nog maar weinig te wensen over. Mag ook wel voor anderhalve euroton…
En dan hebben we nog niet eens de Sport Plus-knop belicht, die met 1 handeling alle instellingen van de aandrijflijn en vering, inclusief het Porsche Traction Management met elektronisch geregelde vierwielaandrijving omschakelt naar een compromisloze setting. PTM is standaard voor zowel de Panamera 4S als de Panamera Turbo.
Een zichtbaar hoogtepunt van alle voorzieningen op het gebied van aerodynamica is de actieve, in vier richtingen verstelbare achterspoiler op de Panamera Turbo. De efficiënte besturing past de hoek en oppervlaktegeometrie aan de rijomstandigheden aan. De spoiler optimaliseert zowel de stroomlijn als de prestaties.
De Porsche Panamera wordt geproduceerd in de fabriek in Leipzig. Porsche verwacht jaarlijks 20.000 exemplaren van de Panamera te verkopen. Deze staat vanaf midden september bij de dealer en is per direct bestelbaar. Prijzen vanaf 137.500 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review