De nettowinst, de winst na belastingen, is over het fiscale jaar 2008 uitgekomen op ruim € 2,2 miljard, een stijging van 30.4%. Ook de omzet steeg, met 1.7% naar 34.2 miljard euro. Door de resultaten die Audi het afgelopen jaar boekte ziet het merk geen enkele reden om het uitgestippelde groeiscenario tot en met 2015 bij te stellen. Ook voor 2009 voorziet Audi dat de behaalde resultaten zwarte cijfers betreffen: in de eerste twee maanden van dit jaar is het marktaandeel in enkele belangrijke markten, waaronder West-Europa gestegen naar 4.9%. Dat was in dezelfde periode vorig jaar 4%.
Markten
Thuismarkt Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk behoorden tot de beter scorende landen in West-Europa. In Oost-Europa is een verkoopgroei geboekt van 18,4 procent en in China zijn er 17 procent meer Audi’s verkocht dan in 2007. Zelfs in de Verenigde Staten is er nog positief nieuws. De verkopen daalden weliswaar met 6.1%, maar het marktaandeel groeide.
Modellen
Welke modellen zijn verantwoordelijk voor deze positieve resultaten? Met name de Audi A4 bleek een sterke speler hierin. Ook de vernieuwde A3, A6 en verse Q5 hebben hun steentje bijgedragen in 2008. Voor dit jaar staat de vernieuwde A6 weer sterk en doen nieuwe modellen als de A5 Cabriolet en A4 Allroad hun intrede. Ook komt Audi dit jaar met extra schone ‘clean diesels’, om te beginnen in de Q7 3.0 TDI. Het start-/stopsysteem uit de onlangs geïntroduceerde A5 Cabriolet komt aansluitend beschikbaar voor de Audi A4 en Audi A3. Liefhebbers voor de A1 kunnen gerust worden gesteld, zijn komst staat nog steeds gepland voor volgend jaar. Ook de Q3 komt er zeker aan!