Renault
Renault heeft zo’n beetje het meeste nieuws te melden, in aantallen uitgedrukt dan. Wat te denken van een nieuwe Scénic, Grand Scénic, vernieuwde Clio, de Mégane Estate en als regelrechte topper de Mégane RS? Vergeten we nog zijn kleinere broertje, de Clio RS. De Scénic-familie beschikt voortaan over een geheel digitaal instrumentarium en qua formaat groeit vooral de grootste Scénic-telg zichtbaar richting Espace. In de Mégane RS lepelt Renault een 2,0-liter turbomotor die het schopt tot 250 pk en aan trekkracht met 340 Nm eveneens geen gebrek. Helaas is het nog gissen naar de prestaties.
Dacia
Bij budget-autobouwer Dacia zien we, zeker voor Dacia-begrippen, een bijzondere verschijning. Het betreft de Duster. Tja, die naam is misschien niet helemaal toppie, maar dat doet geen afbreuk aan het lijnenspel van het spectaculaire studiemodel. Voor de aandrijving draagt een 1.5 dCi zorg, goed voor 105 pk en een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer.
Brabus
Op de stand van Brabus is het een drukte van jewelste. Niet bij de getunede mastodonten zoals de G- en S-klasse, maar bij de Tesla. Jawel, de Duitse tuner heeft de elektrische bolide onderhanden genomen. Aan het uiterlijk is zo op het eerste gezicht niet zo gek veel getornd, wel maakt de zogeheten Space Sound Generator indruk. Zodra je het gaspedaal beroert komt uit de kont van de Tesla een dikke V8-sound. Kijk, zo willen wij ook wel elektrisch gaan rijden. Het moet gezegd, het klinkt best realistisch. Kosten? De Space Sound Generator staat bij Brabus voor 2.290 euro op de optielijst. Inderdaad, exclusief de Tesla.
Nissan
Nissan neemt natuurlijk de hagelnieuwe 370Z mee naar de beurs. Eind juli, begin augustus staat ie bij de dealer. De 3,7-liter zescilinder levert 337 pk en is daarmee 24 pk sterker dan zijn voorganger. Prijzen beginnen bij 59.400 euro. Meer nieuws bij Nissan is er in de vorm van de Qazana conceptstudie, een voorbode van een kleine Qashqai die in 2010 debuteert en de strijd aan gaat met modellen als de Toyota Urban Cruiser en de Kia Soul. Tot slot nog wat bestelwagennieuws met de NV200, oftewel de nieuwe Kubistar die in Spanje gebouwd gaat worden op het alliantie B-platform en begin 2010 de prijslijst verrijkt. Keuze is er in een 1.6 benzinemotor of de overbekende 1.5 dCi.
Volkswagen
Een grote stand met voornamelijk Polo´s. Wat een timing?! Volkswagen komt precies op het juiste moment met de nieuwe, alweer vijfde generatie van de Polo. De auto groeit aan alle kanten een stukje, behalve de hoogte neemt met ruim een centimeter af. Ook aan gewichtsbesparing is gedaan. De nieuweling, zo´n beetje qua formaat Golf 3, brengt 7,5 procent minder kilo´s op de schaal dan zijn voorganger. Volkswagen levert de Polo in eerste instantie met liefst zeven motoren, waaronder ook de vertrouwde 1.2 en 1.4. Nieuw is echter de 1.2 TSI-motor met 105 pk. Aan het dieselfront zien we een 1.6 TDI in drie vermogensvarianten. Alle motoren, op de 1.4 na, vallen in de 20 procent bijstellingscategorie. In juli staat de vijfdeurs Polo in de showroom die naar verwachting 75 procent van de verkopen voor zijn rekening neemt. De driedeurs volgt enkele maanden later, net als een 1.2 TDI Bluemotion, goed voor een CO2-uitstoot van slechts 87 gram per kilometer. De Polo GTI staat voor volgend jaar op de planning.
Skoda
Op de stand van Skoda glimt de verschrikkelijke sneeuwman, oftwel de Yeti. De marketingafdeling heeft blijkbaar niet voldoende onderzoek verricht naar de herkomst van de naam. Dat mag de pret niet drukken, want de Yeti is geen lelijke eend. Jammer dat het design aan de achterkant wat te wensen overlaat, het lijnenspel lijkt hier abrupt te zijn afgekapt. Na de zomer staat de Yeti in de showroom met keuze uit vijf motoren, twee benzinevarianten (1.2 TSI met 110 pk en een 160 pk sterker 1,8-liter TSI. De veelrijders kunnen de 2.0 TDI in drie vermogensvarianten bestellen, met 110, 140 en 170 pk. Vierwielaandrijving is standaard voor de twee sterkste diesels en de 1.8 TSI en optioneel voor de 110 pk oliestoker. Het interieur is ruim opgezet en biedt desgewenst ruimte aan 1.760 liter aan bagage.
Bentley
De krachtbron in de Bentley Continental GT is enigszins aangepast en kan ook op E85 (bioethanol) rijden, en dat resulteert in de meest krachtigste en snelste Bentley ooit, de Supersports. De 6,0-liter W12-krachtbron levert 621 pk en 800 Nm aan koppel. Topsnelheid: 326 km/h en de sprint naar de honderd duurt nog geen 4 seconden.
Lamborghini
Om beslagen ten ijs te komen in Genève, heeft Lamborghini nog wat gesleuteld aan het aggregaat uit de Murciélago en wat overtollige kilo’s in Santa Agata gelaten. De LP 670-4 SV is zodoende 100 kilo lichter en uit de 6,5-liter twaalfcilinder perst men 670 pk. Sprintje naar de 100 km/h duurt nog maar 3,2 seconden en de topsnelheid ligt op 342 km/h. Althans, als je niet voor het Aeropack hebt geopteerd. Met de bijbehorende, grotere spoiler kom je niet verder dan 337 km/h op de teller.
Audi
Audi laat de TT RS zien op de beursvloer. Speciaal voor deze über-TT ontwikkelde de fabrikant een direct ingespoten vijfcilinder turbomotor goed voor 340 pk. Hiermee schiet je in 4,6 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h. In de zomer staat ie bij de dealer. Ook de A4 Allroad is van de partij. Met kunststof elementen, beschermplaten en verchroomde spijlen in de grille onderscheidt ie zich van de conventionele A4 Avant. Bovendien staat de Allroad natuurlijk ook wat hoger op zijn poten. Het ESP systeem is daarnaast uitgebreid met ODS, oftewel Offroad Detection System, waarbij het stabiliteitssysteem rekening houdt met de ondergrond. De Allroad komt leverbaar met de 211 pk sterke 2.0 TFSI, een 2.0 TDI (170 pk) en een 3.0 TDI (240 pk). Last but not least is daar natuurlijk de A5 Cabrio, die je nu al kunt bestellen en je vervolgens met een beetje geluk rond de zomer de sleutels in handen krijgt. Prijzen vanaf 52 mille.
Hyundai
Tja, bij Hyundai domineert de driedeurs i20 het nieuws en het ix-onic studiemodel. Ix wat? Nou, gewoon met een beetje fantasie de opvolger van de Tucson die geheel in stijl met de overige nieuwe line up ix35 gaat heten. In het vooronder hangt in dit geval een 1,6-liter benzinemotor met 175 pk.
Infiniti
Een sportieve hybride zien we op de stand van Infiniti. De naam staat niet al te duidelijk op de kont van de sportwagen, maar het blijkt om de Essence te gaan. Volgens zijn schepper schopt de hybride het tot liefst 600 pk. Tja, ze kunnen immers roepen wat ze willen, het is nog maar een studiemodel. Toch belooft het lijnenspel veel goeds.
Spyker
Jawel, ook Spyker geeft acte de présence en wel met onder meer de productieversie van de nieuwe C8 Aileron die voortaan zowel met handbak als automaat is te bestellen. Verder zijn de airintakes opnieuw vormgegeven en geïnspireerd op een turbine. De koets is iets breder en langer en ja, dat komt uiteraard de wegligging weer ten goede.
Chevrolet
Chevy presenteert de definitieve versie van de Cruze, die als opvolger van de Nubira aanzienlijk hogere ogen moet gaan gooien. De sedan oogt volgens de laatste trend in autoland ietwat coupé-achtig. De instapper beschikt over een 1.6 met 112 pk en daarboven staat een 1.8 benzinemotor met 140 pk. Dieselen kan ook en wel in een 2,0-liter met 150 pk. Ook op de stand van Chevrolet staat de vrolijk vormgegeven Spark, die in 2010 de Matiz opvolgt.
Opel
Grootste nieuws bij Opel vormt de Ampera, het tweelingbroertje van de Chevrolet Volt. Wie kent hem niet? De ‘redding’ van GM? Goed, in ieder geval verschijnt de Ampera niet eerder dan 2011 in Europa. De auto rijdt altijd volledig elektrisch. En dat kan tot een afstand van 60 kilometer. Daarna springt de 1.4 benzinemotor bij. Nee, niet om de aandrijving te verzorgen maar om het accupakket op te laden. Overigens kun je de lithium-ion accu’s ook gewoon thuis via het stopcontact in drie uur herladen.
Toyota
Net als bij Renault is het bij het grote Toyota-concern ook een drukte van jewelste met nieuwe modellen. Te beginnen met de Prius. Onder de kap geen 1.5-je meer maar een krachtigere 1.8. Het vermogen neemt zodoende toe van 113 naar 136 pk, terwijl het de CO2-uitstoot daalt van 104 naar 89 gram per kilometer. Verder is de daklijn aangepast, zodat ook de achterpassagiers over voldoende hoofdruimte beschikken. In theorie neemt de Prius iedere honderd kilometer genoegen met 3.9 liter brandstof. Verder toont Toyota de nieuwe Verso die 10 april bij de dealer staat. De nieuweling beschikt over een flexibeler interieur, verbeterde rijeigenschappen en een lager verbruik. Daarnaast wordt het gamma van de iQ uitgebreid met een nieuwe krachtbron, en wel de 1.3 benzinemotor. Leverbaar vanaf half juli. De Urban Cruiser staat begin april bij de dealer.
Lexus
De Lexus-dealer verwelkomt half juli de (ver)nieuw(d)e RX450 hybrid. Met een vermogen van 275 pk heb je weinig reden tot klagen. En al helemaal als je hoort dat ie met een CO2-uitstoot van 148 gram per kilometer van onze overheid een A-label ontvangt. Het moet niet gekker worden. Tot slot, cabrio rijden in de Lexus IS250C kan vanaf deze zomer.
Fiat
En de Fiat 500 wordt weer verder uitgemolken. Dit keer is het de beurt aan de 500C, waarbij het stalen dak is vervangen door een rolhoes. De glazen achterruit blijft wel intact en beweegt gewoon mee. De 500C is uit te rusten met een van de drie bestaande motoren en alle uitrustingniveaus.
Alfa
Het heet nog een concept, de Mito GTA, maar veel zal er niet wijzigen aan de definitieve versie. Misschien een maatje kleinere stortkokers. De krachtbron voorin meet een inhoud van 1,75 liter en dankzij de toevoeging van een turbo perst ie er 240 pk uit. Lichtgewicht materialen moeten het leeggewicht nog wat terugdringen en zodoende claimt de fabrikant dat de Mito GTA op de 8C na de snelste Alfa is.
Rolls Royce
De baby-Rolls is een feit. Of ja, de 200 EX verkeert eigenlijk nog in conceptfase. De auto is overigens allesbehalve klein te noemen. Niet vreemd als je bedenkt dat ie op het platform van de BMW 7-serie wordt gebouwd. En qua design vertoont de 200 EX wel erg veel gelijkenis met de grotere Phantom.
Mercedes-Benz
Bij Das Haus draait dit jaar alles om de E-klasse. Een belangrijk model voor Mercedes, aangezien de totale productie wereldwijd voor éénderde uit E’s bestaat. In totaal zien vier varianten het levenslicht. Te beginnen met de sedan en de coupé, later gevolgd door de Combi en cabriolet. Om niets aan het lot over te laten zijn in totaal meer dan dertig miljoen testkilometers gemaakt. Dagrijverlichting is standaard in de E, maar verschilt per uitvoering. Aangezien men in ons land in tachtig procent van de gevallen voor een Avantgarde kiest zul je grotendeels de LED-dagrijverlichting in de vorm van een ijshockeystick onderin de bumper tegenkomen. De overige uitvoeringen hebben aan weerszijden twee pitten, een voor mistlicht en de ander voor dagrijverlichting (gewoon een conventioneel lampje). In april toont Mercedes in New York de E63 AMG. Ook debuteren komend jaar nieuwe motoren. De 2,2-liter diesel komt in meerdere vermogensvarianten beschikbaar. Bovendien introduceert Mercedes een nieuwe generatie viercilinder benzinemotor onder de noemer 250 en 200 CGI.
BMW
De prijzen van de nieuwe Z4 zijn inmiddels bekend. De 23i is er vanaf 48.500 euro. Voor de 30i dien je exact tien mille extra neer te tellen en de topper, de 35i verlaat voor niet minder dan 66 mille de showroom. Over de 5-serie GT is al veel geschreven. Het is misschien een ietwat vreemde eend, maar reken maar dat ie aanslaat bij het publiek dat uitgekeken is op de SUV, maar wel een hoge instap prefereert in een coupé-achtig sausje. Verder zien we op de stand de zogeheten Thermo Electric Generator, een systeem dat binnen afzienbare tijd deel gaat uitmaken van het EfficientDynamics-principe en zodoende weer 10 procent aan brandstof bespaart. Maar wat houdt het systeem in? Feitelijk is het een omhulsel om de uitlaat dat de warmte omzet in elektrische energie.
Peugeot
Bij Peugeot staat de 3008 in vol ornaat. Een zoveelste kruising tussen meerdere carrosserievarianten. Hij komt desalniettemin toch een beetje SUV-achtig over. Opvallend binnenin is de hoge middentunnel en het goedkoop ogend plexiglas schermpje op het dashboard waarop het head-up display de info toont. Blijkbaar kon dat niet in de voorruit.
Aston Martin
Volante is de naam. DBS Volante. Oftewel de cabriolet van de DBS. Onder de kap een dikke zesliter V12 goed voor 510 pk en 570 Nm aan koppel. Nul naar honderd duurt 4,3 tellen en de topsnelheid bedraagt 307 km/h. De krachten vloeien via een handbak of sequentiële transmissie naar de achterwielen. Ook op de stand staat de V12 Vantage Coupé. Inderdaad, de baby-Aston maar dan met V12-geweld. Tekenend voor deze extreme jongen zijn de louvres in de motorkap. Het bekende sprintje duurt 4,2 tellen en de pret is over bij 305 km/h.
Ford
De Iosis Max is het studiemodel dat Ford laat zien op zijn stand. Het lijnenspel vormt een evolutie op het Kinetic-design waarvan we straks stijlelementen terugzien op de Focus en C-Max. De Iosis Max is een voorbode van een kleine MPV, zoals de Opel Meriva. Nieuw bij Ford zijn verder de zogeheten ecoboost motoren, die volgend jaar debuteren. Om een voorbeeld te geven, de 1.6 ecoboost schopt het tot 180 pk. Start-/stoptechnologie en een powershifttransmissie komen ook beschikbaar in combinatie met de nieuwe aggregaten.
Mazda
Bij Mazda ook enkele primeurs. Zo zien we de nieuwe 3 MPS met natuurlijk fors meer vermogen. Helaas, die vlieger gaat niet op. Het vermogen blijft met 260 pk exact gelijk aan dat van zijn voorganger. De 2,3-liter turbomotor stuwt de hatch in 6,1 seconden naar de honderd en de top bedraagt 250 km/h. De fabrikant heeft verder het verbruik terug weten te dringen tot 9,2 liter op honderd kilometer. Ook de CX-7 moet eraan geloven. Tijd voor een facelift. Jammer, dat het grote publiek nog niet kan kennismaken met de vernieuwde versie. Dat gebeurt pas in Frakfurt (september). Ook komt de crossover met een 170 pk sterke diesel beschikbaar. Verstandig!
Cadillac
Cadillac heeft de nieuwe SRX meegenomen naar Zwitsersland. Hij kreeg een iets vlotter ontwerp en draagt moderne techniek met zich mee. Dat wil zeggen een direct ingespoten 3.0 V6 en adaptieve dempers voor het betere rijden. Vierwielaandijving is standaard, en als het moet monteert het merk tot 20 inch wielen. De cockpit is vol luxe (aan te kleden), met onder meer bluetooth, audio met harddiskopslag en centraal geplaatste navigatie.