Het leek Volvo wel een goed idee om speciaal voor de SEMA-beurs de nieuwe C30, een auto die er gewoon goed uit ziet, langs een paar tuners te sturen. Wat je dan krijgt zijn drie “verfraaide” Volvo C30’s.
De eerste tuner die de C30 in T5 uitvoering onder handen heeft genomen is Evolve Cars. Deze tuner heeft zich compleet uitgeleefd op de fraaie lijnen van de Volvo. Het resultaat is een knalgeel, vol met spoilers behangen monster, letterlijk, met 507 pk. Het vermogen wordt gehaald door de twee turbo’s die op de 2.5 liter vijfcilinder zijn geschroefd. Om het vele vermogen in toom te houden heeft Evolve de wielophanging aangepast en andere remmen gemonteerd. Let ook even op de verder doorgetrokken neus. Het doet de auto geen goed.
De tweede tuner is het Duitse bedrijf Heico Sportiv. Van de drie getunede C30’s heeft Heico zich op uiterlijk gebied het meeste weten in te houden. Er zijn andere lichtmetalen wielen onder de auto geplaatst, de auto heeft vierwielaandrijving gekregen en er is een speciale, uit zes lagen bestaande paint job op de auto gespoten. Doordat er samengewerkt wordt met Burton kun je binnenin de C30 twee snowboards van het merk terug vinden. Overigens heeft Heico het vermogen van de Volvo tot 300 pk weten op te schroeven.
De laatste tuner die de C30 heeft aangepakt is IPD. Ook deze tuner heeft het nodige plastic aangebracht op de Volvo, maar het ziet er wat beschaafder uit dan de C30 Evolve. Mocht er een C30 R in de prijslijst komen dan zou dit een goede indicatie zijn voor het uiterlijk vinden wij. Wat opvalt aan de C30 IPD zijn de kleuren van de auto. Die komen overeen met de Zweedse vlag. De gele wielen hadden ze het beste achterwege kunnen laten trouwens. Als klap op de vuurpijl heeft IPD “Gullwing” deuren op de auto aangebracht. Het vermogen van de vijfcilinder is getuned naar 384 pk.
Van ons hoeft het niet zo al dat plastic, sommige auto’s moet je gewoon laten zoals ze zijn. Een mooie vrouw waarbij alles in proportie is ga je ook niet langs de plastische chirurg sturen lijkt ons. Volvo heeft het ook helemaal niet nodig om de C30 op deze manier onder de aandacht te brengen, iedereen reageert enthousiast genoeg op de kleine Volvo. De actie haalt ook een beetje het stijlvolle imago van Volvo onderuit, iets waar jaren lang aan gewerkt is. Geen slimme zet vinden wij.