Met dit showmodel wil Ford laten zien ook thuis te zijn in het ontwikkelen van elektrische autos. Het concept van de Tourneo Connect leent zich daar ook goed voor. De auto kan bijvoorbeeld dienst doen als taxi of hotelshuttle.
In de Tourneo Connect BEV-conceptcar is gekozen voor de nieuwste accutechnologie. Een 21 kWh sterke lithium-ionaccu drijft een 68 pk sterke permanente elektromotor aan. Deze configuratie is voldoende voor een actieradius van 160 km en een topsnelheid van 113 km/u. Opladen gaat gewoon via het stopcontact; na 6 tot 8 uur is een lege accu weer volledig opgeladen.
Voor de ontwikkeling werkte Ford samen met Smith Electric Vehicles, een serieuze speler op het gebied van het inbouwen van elektrische aandrijvingen in bedrijfsauto's. Deze onderneming heeft sinds 1920 al tienduizenden auto's voorzien van een elektrische aandrijving met accu's. In Groot Britanniė en bepaalde Europese markten, zoals Nederland, levert Smith al accu-aangedreven uitvoeringen van de middelgrote Ford Transit aan fleet owners. Later dit jaar verschijnt er een accu-aangedreven versie van de kleinere Ford Transit Connect. Deze technologie is nu aangepast voor de Tourneo Connect BEV-conceptcar. In 2010 wordt het getoonde model in ieder geval in Noord-Amerika op de markt gebracht.
De vernieuwde Transit en Tourneo Connect worden naar verwachting medio juni geļntroduceerd. Nadere informatie betreffende prijzen en specificaties worden in een later stadium bekend gemaakt.