Nieuwe Touran TSI EcoFuel & Golf (Plus) en Polo BlueMotion

Rijden op diesel, benzine, aardgas, of LPG, het kan allemaal bij Volkswagen. Naast de onlangs aangekondigde Golf BiFuel

Rijden op diesel, benzine, aardgas, of LPG, het kan allemaal bij Volkswagen. Naast de onlangs aangekondigde Golf BiFuel op LPG presenteren de Duitsers hun nieuwste aardgas aanwinst Touran TSI EcoFuel en diverse BlueMotions.

EcoFuel

Voor aardgasmodellen kun je bij Volkswagen al een aantal jaar terecht. De Caddy en Touran zijn als EcoFuel te rijden op aardgas. Wolfsburg zet deze alternatieve brandstof kracht bij met TSI modellen die kunnen rijden op aardgas. Veel kracht en relatiefe zuinigheid, gecombineerd met een in basis al schone brandstof. Kort geleden werd de komst van de Passat TSI EcoFuel al aangekondigd, nu is het de beurt aan de Touran (VAN) TSI EcoFuel. Deze heeft zoals gezegd niet de 2.0 8v aan boord met 109 pk, maar en veel modernere en krachtigere 1.4 TSI, die 150 pk levert. Bovendien is de trekkracht veel hoger en rijd hij nog zuiniger ook. Gemiddeld verbruikt de auto 4.8 kilo aardgas per 100 kilometer, goed voor een CO2-uitstoot van 128 g/km. Wie de zeventraps DSG transmissie bestelt rijdt zelfs nog iets zuiniger. Wie doorgast haalt overigens 210 km/u, en snelt in 10 tellen naar 100.

BlueMotion

Helemaal nieuw is ook de Polo BlueMotion II, die gister al werd toegelicht. Deze zuinigerd heeft een 1.2 liter TDI (75pk) onder de kap, die dankzij het bekende recept brandstofbesparende maatregelen én een start-stop systeem slechts 3.3l/100km lust. Ook wordt de remenergie teruggewonnen.

De BlueMotionversie op basis van de Golf VI is ook gereed. Ook deze telg belooft een succesnummer te worden. Dankzij een efficiente 1.6 TDI en de gestroomlijnde koets en bodem verbruikt de Golf BlueMotion 3.8l/100km en 99g/km CO2. Net als de Polo heeft deze Golf een start-/stopsysteem en wordt bij het remmen energie teruggewonnen. De techniek boekt vooruitgang, want dit verbruik staat op hetzelfde peil als de vorige generatie Polo BlueMotion! En qua prestaties heb je niets te vrezen. Met een top van 190 en een sprint naar 100 in 11.3 seconden zit dat wel goed.

Na de komst van de Golf VI kan de Golf Plus niet achterblijven. Deze ruimtelijke variant werd gefacelift en daarvan werd opnieuw een zuinige versie van ontwikkeld. In combinatie met dezelfde 1.6 TDI dieselmotor lust deze 4.31/l00km, zo'n halve liter minder dan zijn voorganger.

Golf BiFuel

Voor de de volledigheid doet de Golf BiFuel ook mee in dit rijtje: Door de Golf VI af-fabriek ook als BiFuel te leveren heeft Volkswagen ook voor de LPG-fans een passend aanbod. En we geven de Duitsers geen ongelijk. De 1.6 met 102 pk is geen verkeerde motor, ook al heeft deze geen directe inspuiting, of een turbo, zoals de TSI-krachtbronnen die wel hebben. Dankzij de ingebouwde LPG installatie met 40 liter tank, kun je tezamen met de 55 liter benzinetank 1160 kilometer rijden. De LPG-tank zelf zit op de plaats van het reservewiel.

De Golf BiFuel LPG met B-label is net als de andere modellen leverbaar als Trendline, Comfortline en Highline, en kost minimaal 22.450 euro, dat is 2300 euro meer dan een de benzineversie.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.