De nieuwe Polo is ontworpen volgens de laatste VW-mode. Dat betekent dat de grille doorloopt in de koplampen en het design wat dynamischer oogt. Ook in het interieur mag er iets speelser aan toe gaan. Hier zien we veel DNA uit de Golf VI.
Niet te zien maar wel en feit is dat Volkswagen de Polo ook veel veiliger heeft weten te maken. Op veiligheidsgebied wordt de Polo ook standaard met ESP uitgerust (dat is immers tegenwoordig ook van belang voor de NCAP-botsproefscore). Trots meldt VW dat hun nieuwste product 7.5 procent lichter is geworden, ondanks zijn groeistuip van 3.6 centimeter. Net als een aantal Japanse merken ziet ook Volkswagen in dat teveel kilo’s funest is voor de rijeigenschappen en – heel belangrijk – het brandstofverbruik.
VW pakt uit met een vers motorenpalet. Zo is er de 1.2 TSI met 105 pk. Dit is de voorlopige topmotor – nu is dat de 1.6 16V met gelijk vermogen. De compacte TSI verbruikt slechts 5.5l/100km en stoot slechts 129g/km CO2 uit. Een winst van 19%! Daarnaast bestaat het benzinepalet nog uit drie andere motoren, met 60 pk, 70 en 85 pk.
Voor dieselaars is er de 1.6 TDI met in eerste instantie 75 en 90 pk. Die laatste verbruikt in combinatie met het BlueMotion recept slechts 3.8l/100km en stoot de diesel 96g/km CO2 uit. Inderdaad, net een gram teveel voor de laagste bijtellingscatogerie. Maar geen nood, volgend jaar komt VW met een nog zuiniger variant met start stop systeem die daar onder zal duiken. Die heeft namelijk een 1.2 TDI in het vooronder, die 75 pk levert en slechts 3.3l/100km zal verbruiken. Dat wordt oppassen voor de smart cdi!
Nieuw voor de Duitser is ook de 7-traps DSG transmissie. Deze schakelt niet alleen vlot voor meer rijplezier, hij doet zijn werk ook nog eens efficiënter dan menigeen andere automaat.
Als vanouds staat de Trendline, Comfortline en Highline in het gamma. Nieuwe features zijn onder meer bi-xenon, een panoramadak, bochtenverlichting, geïntegreerde navigatie, bluetooth en gordijnairbags. Airco is standaard vanaf de Comfortline, wanneer je kiest voor de Highline komt daar ook lichtmetaal, meer chroom en een lederen stuur bij.
Lang hoeven we op de Polo niet te wachten. Eind maart vangt de productie aan, om in ons land tijdens de zomer op de markt te komen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review