DRIVe labels nu ook voor Volvo V/XC70, S80 en XC60

Grote Volvo's onzuinig? Met de komst van meer DRIVe-modellen kan daar wel verandering in komen. Naast de C30, S40 en

Grote Volvo's onzuinig? Met de komst van meer DRIVe-modellen kan daar wel verandering in komen. Naast de C30, S40 en V50 in deze zuinige uitmonstering wordt ook de XC60, S80 en V/XC70 leverbaar als DRIVe. Tegelijkertijd wordt het eerstgenoemde trio nog zuiniger door het toepassen van een start-stop systeem.

Terwijl de C30, S40 en V50 nog maar kort als DRIVe leverbaar zijn, heeft Volvo een extraatje in petto. Vanaf de zomer worden deze zuinige diesels van een start-stop systeem voorzien, zodat de motor niet onnodig stationair blijft draaien. Een extra accu zorgt ervoor dat elektronische apparatuur zoals de CD-speler niet wordt 'onderbroken' tijdens het starten. Daarnaast kan het systeem ook remenergie opslaan. Doel van het start-stop systeem is natuurlijk het reduceren van brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Voor de S40 en V50 is dat helemaal goed nieuws, want door deze technische aanvulling vallen ook deze middenklassers in het 20% bijtellingstarief. De uitstoot van CO2 daalt nu onder de 116/gkm grens (namelijk 107g). Tot nu toe was die rol alleen voor de C30 DRIVe bestemd.

Logisch dat Volvo ook de grotere modellen zuiniger gaat maken, die zijn immers veelal nog met oranje of rode energielabels te krijgen en ook niet de zuinigste in hun klasse. Zowel de V70, S80, XC60 en XC70 worden als DRIVe leverbaar. Net als het bestaande DRIVe trio zijn deze modellen voorzien van een dieselmotor met handgeschakelde versnellingsbak.

In de V70 en S80 huist dezelfde 1,6-liter dieselmotor met 109 pk en dezelfde handgeschakelde versnellingsbak als de C30, S40 en V50. Ook worden er banden met lagere rolweerstand gemonteerd en is voor de V70 een verlaagd onderstel en gesloten grille toegepast. Wel is in het geval van de Volvo V70 en S80 de motorsoftware aangepast en zijn de overbrengingsverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling anders. Gevolg: een verbruik van 4.9l/100 km en 129g/km CO2 voor de V70 en S80 DRIVe. Een verbetering van liefst 15-18% ten opzichte van de 2.0D variant. Wellicht dat diezelfde aanpassingen met de krachtigere 2.0D vrijwel hetzelfde resultaat zouden leveren...

Voor de XC60 en XC70 DRIVe - verkoopstart eind 2009 - wordt een nieuwe 2.4D dieselmotor uit de kast getrokken. Deze levert 175 pk en 420 Nm en drijft alleen de voorwielen aan. Dankzij de optimale efficientie van de dieselmotor en de aangepaste bakverhoudingen geldt voor beide auto's een CO2-uitstoot 159 g/km en een brandstofverbruik van 6,0 l/100 km. Een heel nette prestatie!

Volvo is nog lang niet uitgeborduurd op DRIVe. Het merk wilt de functionaliteit van de DRIVe knop - op de C30, S40 en V50 - uitbreiden zodat naast het in of uitschakelen van het start-stop systeem ook andere parameters van de auto op 'groen' kunnen worden gezet. Daarnaast is men druk doende de efficientie van de automatische transmissies te vergroten.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.