Meer details 1.8 TBi bij Alfa - drie varianten én DSG

Bij Alfa draaien ze er niet om heen. De 159, Spider en Brera zijn niet zuinig. Om het goed te maken - en hoe - komen de

Bij Alfa draaien ze er niet om heen. De 159, Spider en Brera zijn niet zuinig. Om het goed te maken - en hoe - komen de Italianen met krachtige, maar zuiniger turbomotoren op de proppen, geleend van Fiat. In de 159 debuteert de 1.8 Di Turbojet in diverse varianten, de Spider en Brera volgen. De MiTo krijgt 'm zelfs met 'DSG'!

De 1.8 Di Turbojet zal bij Alfa geen onbekende blijven. Kleintje MiTo krijgt de meest potente versie, namelijk een met 230 pk, daar is hij te koppelen aan een 'DSG'-transmissie. In de 159 is hij goed voor 200 pk en 320 Nm, bij slechts 1400 toeren. Goed voor een sprintje naar 100 in krap 8 seconden - de 159 is geen lichtgewicht. Zijn top ligt rond de 230 km/u en het verbruik blijft steken op 1 op 13, 2 kilometers winst! Naar verluid staat er ook een iets minder potente achtienhonderd op stapel, die 170 pk levert. Beide zijn gekoppeld aan een zesbak of zestraps Q-tronic. Deze geblazen viercilinder zal de 1.9 en 2.2 JTS gaan vervangen.

Brera en Spider-rijders hebben geluk. Zij kunnen opteren voor de 230 pk-versie. Samen met een koppel van 350 Nm bij 1750 toeren goed voor een een top boven de 235 km/u en sprint vanuit stilstand naar 100 in minder dan 7.5 seconden. Het benzineverbruik komt op 1 op 11.5.

Met het spelen van leentjebuur bij Fiat ligt ook de nieuwe bi-turbo 1.9 Multijet in het verschiet. Deze levert 190 pk en zou vele 159 rijders blij kunnen maken. Hopelijk blijft voor de liefhebbers de 2.4 liter vijfcilinder nog wel leverbaar....

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.