Geheel volgens de ECOnetic-traditie heeft Ford zowel technische als uiterlijke aanpassingen verricht om de Fiesta nog zuiniger te maken. Onder de kap ligt de al leverbare 1.6 TDCi diesel met 90 pk, maar die is voor de ECOnetic speciaal afgesteld en heeft nu 212 Nm trekkracht. De krachtbron is gekoppeld aan een zesbak met aangepaste overbrenging, die wordt gevoed door speciale transmissieolie met lage viscociteit. Ook wordt de bestuurder gestimuleerd om vroeg op te schakelen, dankzij een schakelindicator.
Naast de dieselmotor hebben de technici ook luchtweerstandverlagende maatregelen doorgevoerd aan de koets door middel van een bodykit met dichte grille en een verlaging. Daarnaast monteert Ford 14 inch banden met een lagere rolweerstand en zijn de wieldeksels ‘gladder’ van design. Dit alles resulteert in een brandstofverbruik van gemiddeld 3.7l/100 km en een energielabel A. Buiten de stad daalt dit zelfs nog een halve liter. Ford belooft echter dat de prestaties en het rijgedrag van de Fiesta ongewijzigd goed blijven. Maximaal haalt deze ECOnetic 178 km/u en bereik je de 100 km/u-grens in 12.3 seconden.
De Ford Fiesta ECOnetic is gebaseerd op de Fiesta Trend 1.6 TDCi en beschikt over airconditioning, een audiosysteem met CD-speler, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorportierramen en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Op het gebied van veiligheid is de Fiesta ECOnetic bepakt met vijf airbags incl. knie-airbag en ABS.
De nieuwe Ford Fiesta ECOnetic beleeft zijn Nederlandse debuut tijdens de AutoRai en is verkrijgbaar als 3- en 5-deurs hatchback. De prijs van de 3-deurs uitvoering bedraagt 18.820 euro. Dat is 125 euro minder dan de gewone Trend. Als vijfdeurs kost-ie 19.420,-. Omdat de CO2-uitstoot onder de 116 g/km ligt rijd je deze Fiesta met 20% bijtelling.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review