Nieuwe Porsche 911 GT3 stelt zich voor

Porsche breidt de tweede generatie van de huidige 911-reeks uit met de 911 GT3. Iedereen moet weten wat deze racy

Porsche breidt de tweede generatie van de huidige 911-reeks uit met de 911 GT3. Iedereen moet weten wat deze racy snelheidsduivel in petto heeft, want het merk toont de auto op de Autosalon van Genčve in maart. De verkoop vangt echter in mei aan.

Een nieuwe GT3 betekent weer een stap voorwaarts op alle fronten. Dat begin al bij de motor. De zescilinder werd vergroot naar 3.8 liter en samen met nieuwe kleppentechniek produceert deze boxer nu 435 pk (was: 415 pk). Porsche belooft ook meer trekkracht in het middentoerengebied, zodat deze 911 ook in het dagelijks verbruik nog prettiger te rijden is. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur voltooit de GT3 in 4,1 seconden; 0 naar 160 km/uur kost 8,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 312 km/uur.

Ook het hoofdstuk wegligging is vernieuwd. Voor het eerst is de auto voorzien van het Porsche Stability Management (PSM), dat voor dit racemonster nog sportiever is afgesteld. De stabiliteitscontrole en de tractiecontrole zijn gewoon afzonderlijk uit te schakelen. Bovendien grijpen deze systemen – zelfs in extreme omstandigheden – niet automatisch in; slechts met een druk op de knop schakelt de bestuurder de systemen weer in, zodat hij te allen tijde zelf de volledige controle over de auto heeft. Baas boven baas! Daarnaast werd er door aerodynamische wijzigingen voor veel meer downforce op de voor- en achteras gezorgd. Het nieuwe Aerodynamica-pakket geeft de GT3 een ander voorkomen, evenals de bi-xenonkoplampen, de led-achterlichten en de andere luchtinlaten en -uitlaten. Tot slot werd ook de reminstallatie nog krachtiger uitgevoerd. Op verzoek monteert Porsche keramische remschijven.

Vanaf de herfst is de GT3 optioneel uit te rusten met Porsche Active Drivetrain Mount (PADM). Deze herkent automatisch een snelle rijstijl en verhardt dan de motorsteunen, die normaal elastisch zijn. Bij dagelijks gebruik blijft de 911 GT3 comfortabel, maar op het circuit gaat het systeem het kantelen van de motor tegen. Daardoor is ook de tractie bij optrekken vanuit stilstand verbeterd. Ook nieuw is een systeem dat de rijhoogte bij de vooras met 30 mm vergroot om drempels en inritten van parkeergarages te kunnen nemen.

De prijs van de nieuwe Porsche 911 GT3 in Duitsland bedraagt 116.947 euro. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar we vrezen dat de BPM en slurptax hier nog een flinke schep bovenop doen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.