Peugeot noemt de 3008 een crossover, een samensmelting van een SUV, MPV, stationwagon en een sedan. Wij houden het op een compacte midi-suv, die het moet gaan maken tussen modellen als de Nissan Qashqai en Volkswagen Tiguan. De bijzondere lijnvoering die de Fransen de 3008 hebben meegegeven – denk bijvoorbeeld aan de grote neus en elegante achterlichten - maken ‘m duidelijk onderscheidend in het segment.
Ruimte biedt de 3008 genoeg. De bagageruimte bedraagt minimaal 512 liter en is uit te breiden tot 1604 liter. Daarnaast hebben de Fransen in het vernieuwend opgezette interieur natuurlijk diverse opbergmogelijkheden toegevoegd en wordt de flexibiliteit verhoogd door middel van een in hoogte verstelbare laadvloer.
Dankzij innovaties belooft de 3008 een prettige balans te bieden tussen kracht en zuinigheid, rijplezier en ruimtecomfort. Zo heeft Peugeot Dynamic Rolling Control ontwikkeld om het overhellen van de carrosserie tegen te gaan, zonder in te boeten aan het comfort van de demping. Dit systeem wordt leverbaar op de sterkst gemotoriseerde versies.
Daarnaast is Grip Control nieuw, een geavanceerde antislipregeling die de auto in combinatie met Mud&Snow banden meer terrein en 4x4-capaciteiten moet geven. De bestuurder kan met behulp van een draaiknop uit vijf verschillende standen kiezen: Normaal, Sneeuw, Terrein (onverharde wegen/modder/nat gras), Zand en ESP off. Het hoofdstuk veiligheid en gemak wordt verder ingevuld door nieuwe technieken als en head-up display, distance alert, automatische elektrische parkeerrem en hill start assist.
Het motorpalet wordt gevormd door de 1.6l VTi benzinemotor met 120 pk. Daarna volgt de 1.6 THP die 150 pk in de aanbieding heeft. Het dieselpalet biedt de 1.6 en 2.0 HDiF motoren met respectievelijk 109 en 150 pk. Ook is er een extra krachtige tweeliter diesel die 163 pk levert, gekoppeld aan een zestrapsautomaat.
Door veel inspanningen te verrichten aan de luchtweerstand van de auto en banden toe te passen met een lage rolweerstand, belooft het brandstofverbruik in combinatie met efficiënte motoren gunstig te zijn. De zuinigste versie haalt een verbruik van slechts 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van maar 130 g/km. De lichte dieselvariant is op verzoek te koppelen aan een semi-automaat.
In de eerste helft van februari zullen het gamma, de uitrustingsniveaus en de prijzen voor Nederland bekend gemaakt worden.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review