Dit nieuwe staaltje – nou, hij meet 4.95 meter! - uit Ingolstadt kreeg van zijn ontwerpers vloeiende lijnen mee, waarbij ondanks zijn vier deuren toch een coupe-lijn is gecreëerd. Speciaal voor dit model werd de single frame grille opnieuw ontworpen, zonder verticale lamellen. Aan de achterzijde is plaats voor een grote achterklep, maar ook sportieve elementen zoals de diffusor en prominente uitlaten.
Voor het onderstel werd er gebruik gemaakt van A4 en A5 componenten, die zijn vervaardigd uit aluminium. De gasdruk-schokdempers zijn uitgevoerd met CDC ofwel continuous damping control. Hiermee kan de demping variëren van sportief tot comfortabel. CDC past zich automatisch aan de rijstijl aan. Achter de grootse 21 inch wielen huist een set keramische remschijven, die bestand zijn tegen langdurige, zware belasting.
Voor deze forse coupe werd het interieur zo ruim mogelijk opgesteld, maar werd zijn functie als rijdersauto niet verlaten. Houtlook afwerking wordt afgewisseld met vloeiende lijnen. Zo is daar ook het glazen panoramadak, en een naar de bestuurder gekeerd dashboard. Alle inzittenden beschikken over een eigen met leer beklede sportstoel, omringd door veel bewegingsvrijheid. Ook de fraai afgewerkte kofferruimte biedt volop ruimte: 500 liter.
De Audi Sportback Concept wordt aangedreven door de schoonste dieseltechnologie ter wereld. Hier speelt de 3.0 V6 TDI met 225pk/550 Nm, waarbij clean diesel technologie werd toegepast. De zelfontbrander werkt met het speciale uitlaatgasreinigingssysteem met DeNOx-katalysator, het additief AdBlue, de oxidatiekatalysator en het dieselroetfilter. Zo wordt de uitstoot van stikstofoxiden met circa 90% teruggedrongen.
Schoon gaat prima samen met prestaties, want de zescilinder haalt maximaal 245 km/u en sprint in zeven seconden naar 100. Schakelen hoeft niet want Audi monteert de nieuwe zeventraps S tronic transmissie. Door het toepassen van een start-stop systeem en een energiezuinig airco te ontwikkelen kun je er 1 op 17 mee rijden.