Met de de Chrysler 200C EV Concept slaat het merk twee vliegen in een klap. Naast vooruitstrevende Electric Drive technologie staat deze forse middenklasse sedan van 4.89 meter lang ook voor nieuw design, waarbij elegantie en kracht in elkaar zijn verenigd. De designers hebben daartoe de koets aërodynamisch vormgegeven. Verder zijn de ramen van bronskeurig getint glas, wat extra warmtewerend werkt en zo de airconditioning kan ontlasten. Ook kunnen we anno 2009 LED-lichtunits verwachten.
In het interieur is de 200C EV al helemaal niet conventioneel. Comfort, maximale ruimte en verbondenheid zijn de kernwoorden die hier de sfeer bepalen. Het is ontworpen door het Chrysler Advance Interior Studie, die ook Jeep, Dodge en andere Chrysler cockpits onder handen gaat nemen. Veel natuurlijke materialen, lichte kleurstelling maken er deel van uit, en het grote touchscreen maakt een rij knoppen overbodig. Dankzij het geïntegreerde Vehicle Information Center heeft het studiemodel ook mogelijkheden om ‘online te gaan’.
Voor de passagier is er een eigen systeem beschikbaar, waarmee ook het navigatiesysteem te bedienen is. Een bijzonder type, die aan de hand van camera’s langs de weg vooraf de optimale route kan bepalen. Verder staat de Amerikaan je ook ten dienst met aansluiting voor je mobiele telefoon en iPod. Deze biedt ook de mogelijkheid om de interieurcamera te bedienen, zodat je jouw trots altijd op afstand in de gaten kan houden.
De Chrysler 200C EV wordt aangedreven door een 268 pk sterke elektromotor. Deze middenklasser staat op een ingekort 300C onderstel en wordt gevoed door een compact en krachtig lithium-ion batterijpakket, waarmee je 60 kilometer emissievrij kunt rijden. De Amerikaan heeft ook een kleine zuinige benzinemotor in het vooronder, maar die dient louter als generator. Hij kan bijspringen wanneer de batterijen leeg zijn, waardoor de actieradius wordt verlengd tot 640 kilometer. Maar met een stopcontact kom je ook uit te voeten, want het accupakket is ook op deze manier op te laden. Aansprekende prestaties passen ook in het plaatje, de topsnelheid van het studiemodel bedraagt 190 km/u, en de 100 bereik je al in 7 tellen.