Zicht op de Honda Insight (update: specificaties!)

Honda kiest het goede moment uit om met hun nieuwste hybride, de Insight, de markt te betreden. Vanaf het voorjaar

Honda kiest het goede moment uit om met hun nieuwste hybride, de Insight, de markt te betreden. Vanaf het voorjaar staat deze ‘groene’ Japanner bij de dealers, en inmiddels weten we weer meer over de Europese versie. Update: Meer details en specificaties bekend: 101g/km CO2, 14%bijtelling en luxe uitgerust.

Met de Insight wil Honda een nog beter betaalbare milieuvriendelijke auto in de markt zetten, gepositioneerd onder de Civic Hybrid, die toch plaats biedt aan vijf personen. Met een gestroomlijnde koets – daar ontkom je niet echt aan – en een IMA-aandrijflijn die bestaat uit een fijngeslepen 1.3 benzine- en elektromotor, belooft deze Japanner voor zowel de zakelijke als de particuliere markt interessant te zijn.

Naast het feit dat de elektromotor de brandstofkrachtbron kan assisteren (en zo het verbruik weet te drukken), heeft Honda Ecological Drive Assist in het leven geroepen om de bestuurder zuinig en bewust te laten rijden. Die heeft immers de gasvoet in beheer... Het systeem combineert drie functies; een eco-mode die motor, transmissie en andere componenten in een spaarstand zet, en een elektronische assistent die de bestuurder helpt zuinig te rijden door middel van kleurgebruik in de snelheidsmeter. Wel zo handig om te weten of al deze ‘inspanningen’ iets opleveren. Het definitieve brandstofverbruik is nog niet bekend, maar zal niet veel afwijken van de scores die de Civic Hybrid neerzet.

Binnen een paar maanden staat de Honda Insight bij de dealers. Honda heeft zich ten doel gesteld zo’n 200.000 exemplaren aan de man te brengen, waarbij een groot deel voor de Amerikaanse markt is bestemd.

Update:

Uit een Belgische Honda-magazine zijn nu meer details opgedoken. De 1.3 benzinemotor levert 88 pk, tezamen met de elektromotor komt het totaalvermogen op 95 pk. Het gemiddeld brandstofverbruik komt op 4.4l/100 km. De CO2-uitstoot doorbreekt net niet de psychologische 100-grens, want de Japanner laat 101 g/km CO2 noteren. Iets meer dan de bijna even grote Toyota Prius, maar minder dan de Civic Hybrid.

Honda levert de Insight als Comfort en Elegance waarbij ABS, ESP, de nodige airbags, automatische airco, radio/cd en 15 inch wielen standaard zijn. De luxere Elegance voegt daar nog parkeer- en regensensoren, cruise control, Bluetooth-telefonie, verwarmde voorstoelen en mistlampen aan toe.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.