Terugblik op 2008

Na meer dan zestienhonderd nieuwtjes, honderd rijimpressies, tientallen scoops en mooie prijzen zit het jaar 2008 er

Na meer dan zestienhonderd nieuwtjes, honderd rijimpressies, tientallen scoops en mooie prijzen zit het jaar 2008 er op. Een jaar waarin de vermadelijde slurptax zijn intrede deed, downsizing het toverwoord werd, de kleur wit weer hip werd en de olieprijs net zo veranderlijk was als het weer. Ook een periode waarin Rijdend Nederland massaal aan de bijtellingvriendelijke Prius en Civic Hybrid ging en we het nieuwe merk Infiniti hebben kunnen verwelkomen. Tijd voor een kort resume, met een persoonlijke noot van hoogte- en dieptepunten uit de autowereld.

Duurzame mobiliteit ofwel 'groene modellen en technieken' staan meer dan ooit centraal. Waar in de eerste jaren van dit decennium nog niet echt werd opgekeken van een een litertje meer of minder, tegenwoordig is elke tiende van de liter brandstof winst nieuwswaardig. Downsizen van motoren, fijnslijpen van techniek en zelfs speciale 'eco'-modellen zijn aan de orde van de dag. Dat kan immers een groener energielabel én prijsvoordeel opleveren, dat is wat je als consument het eerst ziet in de showroom.

Groen en de portemonnee

Vandaar dat de bijtellingsvriendelijke Prius en Civic Hybrid niet aan te slepen zijn. Ze zijn relatief zuinig en schelen behoorlijk in de bijtelling. Ook de verkoop van compacte modellen die in het nieuwe 20%-tarief vallen is stijgende, want de 207’s, Corsa’s en Polo’s doen het buitengewoon goed. Kiezen tussen de portemonnee en de heilige koets is voor velen (uiteindelijk) een gemakkelijke keuze. Toch is het opvallend dat de groene gedachte vooral bij een financieel voordeel wordt benut. Zo heeft Mercedes een E320 CDI diesel en een 300 euro duurdere Bluetec-versie die veel schoner is dankzij de NOx-katalysator, maar identiek rijdt. Toch verkoopt die laatste naar verhouding marginaal. Hier ligt niet alleen een schone taak voor de consument, maar ook voor Den Haag.

Verrassing!

Dan iets heel anders. Een van de merken die mij dit jaar wisten te overtuigen is Volkswagen. Het merk liet zien dat het niet alleen maar strakke Duitse zakelijkheid verkoopt (waar an sich niet veel mis mee is). Grote verrassing was wel de Passat CC. De designers rekenden af met correcte behoudendheid en gaven deze vierdeurscoupé gespierde, maar ook elegante lijnen. Wie had dat gedacht? Ik niet. En dan hebben we nog niet eens de rentree Scirocco benoemd. Zo'n dynamisch ogend en strakrijdend coupeetje, wat een uitstraling! Tegelijkertijd komen de creaties van Volkswagen Individual - de Touareg R50 en Passat Variant R36 - weer op ons netvlies. Zo leer je Volkswagen eens van een andere kant kennen...

Porsche wist ons ook te verrassen, maar ook weer niet. De langverwachte Panamera – weer een vierdeurscoupé – werd na eindeloze teasers en aankondigingen dan eindelijk onthuld. Right on time, want ook andere sportwagenmerken hebben er één in de pijplijn, zoals de Aston Martin Rapide en Lamborghini Estoque. Even schrikken was weer dat Porsche aan de diesel gaat. Ze moeten eigenlijk wel, om de CO2-uitstoot in hun modelgamma te drukken. En de Cayenne met drieliter TDI zal het ook ongetwijfeld goed gaan doen, net als de huidige V6-instapmotor maar kun je je wel afvragen of 240 pk in een mastodont als de Cayenne wel Porschewaardig is.

Had je ook niet kunnen voorspellen dat Dodge het lef heeft om hun muscle car Challenger naar Nederland te halen? Terwijl grote slurpende mastodonten als de Escalade zelfs op de thuismarkt worden verafschuwd en hun heil gaan zoeken in hybridetechniek, durft Dodge de slurptaxdrinkende Challenger los te laten op onze Nederlandse wegen. En geef ze eens ongelijk, deze imagobuilder pur sang zal ongetwijfeld zijn weg vinden naar liefhebbers. Auto rijden is immmers niet alleen maar ratio. De krachtige lijnen en de bulderende uitlaatklanken weten de zintuigen van menigeen intensief te prikkelen en dat is heel wat waard.

Slimmerikjes

Downsizing is in 2008 het toverwoord. Niet alleen bij motortechniek, ook verschijnen er zeer compacte modellen, zoals de Toyota iQ. In navolging van de smart fortwo - alweer tien jaar op de markt - ziet Toyota nu brood in een mini-car, de iQ. Ondanks zijn lengte van drie meter kunnen drie personen plaatsnemen en zit het zuinige karretje vol met innovatieve technieken en slimme vondsten. De prijs van de Japanner start echter pas bij 13.000 euro, een boel geld per centimeter. We zijn heel benieuwd hoe deze slimmerik het volgend jaar gaat doen. Wellicht iets voor de VS? Daar doet de smart het immers ook boven verwachting.

Na 2008...

Een kijkje in de toekomst nemen, zou dat leuk zijn? De stroom van elektrisch aangedreven modellen komt bijvoorbeeld behoorlijk op gang. We zien ze nog niet op de weg, maar heel lang zal dat niet meer duren. Van een elektrische smart en Mini E tot een flitsende Fisker of Tesla supersportwagen, elektriciteit is hot. Slim, maar krijgen we dan wel een audiosysteem met motorgeluiden? Want de sound die een Alfa 159 Ti 3.2, Focus ST, Audi RS6 of een Civic Type R produceert zouden wij niet willen missen. Voordat we allemaal gaan zoemen zullen we eerst meer hybrides gaan zien, en neemt de krachtterm downsizing nog grotere (of kleinere, zo u wilt) vormen aan. Fiat haalt bijvoorbeeld een nieuwe tweecilinder van stal die krap een liter cilinderinhoud heeft.

Toch is het niet allemaal voorspoed, dat weet ik ook. De economische situatie legt Ford, Chrysler en General Motors en anderen in de houdgreep, diverse merken stoten de autosport af, doen niet mee aan de AutoRAI en annuleren geplande modellen of stellen deze uit. Dealers komen noodgedwongen met scherpe occasionsacties en een enkeling waagt zich aan de 2-halen-1-betalen truc. Een Espace kopen en met een Twingo erachter naar huis gaan. Een noodgreep, maar wel een die voor een aantal kopers wel positief kan uitpakken. Net als tanken voor iets meer dan een euro per liter...