Het ISG-systeem schakelt de motor van de cee’d automatisch uit wanneer de auto stilstaat of langzamer rijdt dan vier kilometer per uur. Daarbij moet de versnellingsbak in de vrijstand staan, de koppeling ingetrapt zijn en de motor op stationair toerental draaien. Dankzij een slimme startmotor start de motor onmiddellijk, zodra de eerste versnelling wordt ingeschakeld. Om de accu te ontlasten wordt het systeem uitgeschakeld wanneer deze onder 75% van zijn capaciteit komt.
Onder de typische rijomstandigheden van het drukke stadsverkeer en het voorturend rijden en stoppen brengt het ISG-systeem het brandstofverbruik met zo’n 15% omlaag. Zodoende stoot de pro_cee'd 1.4 ISG nog maar 137 gr CO2 per kilometer uit (=5.8l/100km), in plaats van 145 gram, goed voor energielabel A en 20% bijtelling. Dat laatste geldt voor alle cee’d varianten met deze 1.4 ISG!
Naast deze modellen wordt ISG leverbaar op alle 1.4 en 1.6 benzinemodellen van de Kia cee’d, cee’d Sporty Wagon en pro_cee’d. In de loop van 2009 zal dezelfde ISG-technologie ook beschikbaar komen voor de Kia cee’d met 1.6-liter dieselmotor en daarna voor andere modellen in de Kia range. De prijslijst voor een Kia c’eed met ISG start bij 16.195 euro voor de 1.4 pro_cee'd. Dan is de Koreaan voorzien van lichtmetalen velgen, radio/usb/cd met zes speakers en zeven jaar garantie. Door het A-label houd je mooi 800 euro op zak!
Terwijl nu het ISG-systeem zijn weg naar grootschalige productie vindt, borduurt Kia verder voort met hybride-aandrijving (verpakt in de Soul en c’eed) en brandstofceltechniek (Sportage FCEV).
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review