Jaguar XF heropent de aanval met 275 pk Diesel S

Jaguar zet het succes van de XF kracht bij door met extra potente diesels op de proppen te komen. Deze Brit gaat dan

Jaguar zet het succes van de XF kracht bij door met extra potente diesels op de proppen te komen. Deze Brit gaat dan door het leven als XF Diesel en Diesel S, met een respectievelijk 240 en 275 pk sterke drieliter zescilinder onder de kap.

Dit drieliterblok levert een heel aangename 275 pk en liefst 600 Nm en dat is fors meer dan de 2.7D te bieden heeft. Het maximumkoppel is zelfs nog niet eerder bij een drieliter diesel vertoond, evenals de sequentieel geschakelde turbo's, waarbij de grootste boven 2800 toeren meeblaast.

Door deze krachtige vertegenwoordiging sprint de Jag in slechts 5.9 seconden naar honderd en rijdt maximaal 250 km/u. En vrees niet: de 3.0D is zelfs iets zuiniger dan de 2.7D; meer dan 6.8l/100 km hoeft-ie niet en elke 100 kilometer wordt er 179 g CO2 uitgestoot.

Jaguar heeft ook nog een drieliterversie met 240 pk/500Nm beschikbaar, waarmee de Brit in een nog heel verdienstelijke 6.7 seconden naar honderd gromt. Het verbruik is gelijk aan de sterkste 3.0D. De huidige 2.7D kan met pensioen. In tegenstelling tot concurrerende merken doet Jaguar niet aan viercilinderdiesels, ondanks dat deze in de praktijk veel verkooppotentie hebben.

De S-badge staat naast serieuze diesel-pk's ook voor een aangesterkt exterieur. Een subtiele spoiler en groots 20 inch lichtmetaal vormen het belangrijkste onderscheid. Meer uiterlijke uitspattingen kunnen we bij de XF-R tegemoet zien, met 500 pk sterke V8 onder de kap.

Prijzen zijn bekend: de Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel Luxury (240 pk, 500 Nm) gaat voor 69.340 euro de deur uit, maar weinig meer dan de huidige 2.7D. De S-versie met 275 pk kost 72.140 euro.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.