De T van Mercedes-Benz' stationwagon

De T-modellen. Ford zegt u? Nee, ook bij Mercedes spelen de T-modellen een belangrijke rol in de merkgeschiedenis. Deze

De T-modellen. Ford zegt u? Nee, ook bij Mercedes spelen de T-modellen een belangrijke rol in de merkgeschiedenis. Deze aanduiding kenmerkt de stationwagon’s van het merk, waarvan 30 jaar geleden het eerste exemplaar van de band rolde.

De eerste Combi/Estate/stationwagon van Mercedes was gebaseerd op de W123. Deze carrosserievariant was gebaseerd op de vraag van klanten, die zich steeds welvarender konden gedragen, mobieler werden en comfortabel reisvervoer verlangden.

Deze combinatie van verwachtingen bundelde Mercedes-Benz in de T-modellen die vanaf april 1978 in Bremen van de band rolden. De T was naast de sedan en de coupé de derde carrosserievariant van de succesvolle 123-serie. Vakspecialisten vertaalden de letter T met “toerisme en transport” en zinspeelden daarmee op een omslagpunt bij de ontwikkeling van combimodellen. Het bleek een gat in de markt. Het beeld dat stationwagons tot dan toe hadden was die van een plankhard geveerde bouwvakkerswagen met een middelmatige afwerkingskwaliteit. Daar maakte Mercedes-Benz dus een eind aan.

In 1978 zag men gelukkig al het nut van een in delen neerklapbare achterbank, waardoor er variabel omgesprongen kon worden met de beschikbare ruimte voor passagiers en bagage. Dakrails en niveauregeling werden ook al toegepast. In de daaropvolgende generaties deed automatische sluithulp van de achterklep zijn intrede. Het aandeel T-modellen groeide fors, mede te danken aan de kopersgroep in de VS.

Vooral de eerste en tweede generatie hebben inmiddels de cultstatus bereikt. Ze gaan anno 2008 als youngtimers door het leven, en kennen een grote liefhebbersgroep aan klanten en autobedrijven.