Nieuwe Volvo S60 als Concept uit de doeken

Volvo zet de gang er in met het doorschemeren van de nieuwe S60, die in 2010 verschijnt. Als eerste krijgen we de

Volvo zet de gang er in met het doorschemeren van de nieuwe S60, die in 2010 verschijnt. Als eerste krijgen we de concept te zien, die in januari 2009 wordt onthuld tijdens de Detroit Motor Show. Dit studiemodel zit boordevol veiligheidsinnovaties en is voorzien van een nieuwe direct ingespoten GTDi turbomotor.

In het design wordt nog meer dan voorheen een coupelijn verwerkt. Ook de grille bepaalt nog meer het gezicht van de nieuwe Zweed. De concept laat zich op een bijzondere manier openen: Na het indrukken van de knop opent de deur aanvankelijk op de traditionele manier. In de volgende fase komt echter ook de voorzijde van het achterportier naar voren en schuift de deur parallel aan de zijkant van de auto richting het achterwiel.

Waar het exterieur een realistische kijk op het definitieve ontwerp van de S60 geeft, is het interieur nog toekomstmuziek. Onlangs toonde Volvo al een designschets van de cockpit, die voorzien is van een zwevende middenconsole van handgemaakt kristal, die met de hand gemaakt is in de Zweedse glasfabriek Orrefors.

Volvo zet een belangrijke volgende stap in ongevalpreventie. Het innovatieve systeem Collision Warning with Full Auto Brake is uitgebreid met een voetgangersdetectiesysteem. Dat komt direct in actie als iemand voor de auto oversteekt en activeert de remmen als de bestuurder niet op tijd reageert. Het systeem is zo ontwikkeld dat bij snelheden tot 20 km/uur een aanrijding met een voetganger geheel wordt voorkomen. Rijdt de auto sneller, dan wordt de botssnelheid uiteindelijk flink teruggebracht. Ook veilig: Volvo's Adaptive Cruise Control (ACC) blijft nu ook actief bij file rijden, en schakelt zich dus niet meer uit onder 30 km/u.

Motorisch maakt Volvo een geheel nieuwe stap, met GTDi benzinemotoren. De S60 Concept is uitgerust met een 1.6 liter direct ingespoten turbomotor, die 180 pk levert. Tegelijkertijd heeft deze motor - in combinatie met andere technische vondsten zoals een vlakke bodem, start-stop systeem, economische DRIVe modus, en afsluitbare grille - een gemiddelde CO2-uitstoot die beperkt blijft tot 119 g/km (5,0 l/100 km). Een deel van die innovaties worden, of zullen in de komende modellen worden toegepast.De eerste productieauto van Volvo met GTDi-technologie komt in de tweede helft van 2009 op de markt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.