Active Highbeam Assist zorgt er boven de 55 km/h voor dat de koplampen zich volledig automatisch aanpassen aan de rijomstandigheden. Het systeem detecteert door middel van een camera in de voorruit tegenliggers en ander verkeer dat verlichting voert. Op basis hiervan wordt de reikwijdte van de variabele bi-xenon koplampen automatisch aangepast: het bereik van het dimlicht kan daarmee van 65 tot 300 meter worden vergroot zonder andere weggebruikers te verblinden. Zo worden voetgangers, fietsers en obstakels tot 150 meter eerder. Het systeem wordt leverbaar in combinatie Intelligent Light System dat Bi-Xenon verlichting met actieve bochtenverlichting, afslagverlichting en variabele lichtverdeling voor buitenwegen, snelwegen en bij dichte mist combineert.
Night View Assist Plus
Ook Night View Assist is een extra veiligheidsfactor bij het rijden in het donker en zal als optie leverbaar worden op de nieuwe E-Klasse. Dit systeem ‘verlicht’ de weg door middel van voor buitenstaanders onwaarneembaar infrarood licht. De weerkaatsing van dit licht wordt opgevangen met een camera en weergegeven in het dashboard. Het systeem focust zich daarbij nu in het bijzonder op voetgangers. Night View Assist “Plus” vergroot, door middel van kaders om de personen op het beeldscherm, de attentiewaarde nog verder.
Attention Assist
(standaard)Dankzij diverse zeer gevoelige sensoren is de nieuwe E-Klasse in staat de mate van bewustzijn van de bestuurder vast te stellen, in het kader van de huidige rijiomstandigheden. Naast langs- en dwarsversnelling worden bijvoorbeeld ook de stuur-, clignoteurbediening en pedaalbediening bewaakt evenals externe invloeden zoals zijwind en oneffenheden in het wegdek. Zodoende is het in staat concentratieverlies en een overgang van wakker zijn naar slaperigheid van de bestuurder vast te stellen. Daarop volgt een geluidsignaal en een visuele waarschuwing op het display. Het systeem is standaard op de nieuwe E-Klasse.
Pre-Safe
Het anticiperende veiligheidssysteem Pre-Safe is wederom standaard op de nieuwe E-Klasse. Diverse sensoren, onder andere van Brake Assist en ESP, herkennen hierbij omstandigheden en situaties die tot een ongeval kunnen leiden. Nieuw is daarbij dat al naar gelang de uitvoering binnenkort ook de korteafstandsradars hierin een belangrijke rol gaan spelen. Zodra een gevaarlijke situatie wordt herkend, worden automatisch de veiligheidsgordels vóór aangespannen en de stoel van de voorpassagier (eventueel ook ramen) eventueel in een gunstigere positie geplaatst. Pre Safe kan zo als een brug tussen actieve en passieve veiligheid worden beschouwd. Zodoende worden de inzittenden in de optimale positie gebracht waardoor de gordels en airbags hun werk optimaal kunnen uitvoeren. De belastingen op het bovenlichaam en nek van de voorinzittenden worden bij een ongeval zodoende aanzienlijk gereduceerd.
Actieve motorkap
(standaard)De nieuwe E-Klasse wordt standaard uitgerust met een actieve motorkap. Bij een ongeval wordt de motorkap binnen milliseconden circa vijf centimeter omhoog bewogen. Dat vergroot de ‘deformatiezone’ van de motorkap en beperkt het risico op verwondingen voor voetgangers sterk.
Tenslotte mag op een auto als de E-Klasse
Lane Keeping Assist en Speed Limit Assist
(door middel van verkeersbordherkenning en samenwerking met het navigatiesysteem) natuurlijk niet ontbreken. Daarnaast hebben de radars van de Distronic adaptieve cruise controle nu een groter bereik. Door deze radarsensors te koppelen aan Brake Assist PLUS, kan het remsysteem uitrekenen hoeveel remkracht nodig is om in andere gevallen een kop-aanrijding te voorkomen. Mercedes noemt dat Pre Safe Brake.Elf airbags
Naast al deze (optionele) innovaties – later ook beschikbaar op de S-Klasse - pakt de nieuwe E-Klasse uit met negen airbags – waaronder een knie-airbag- en zijn er nog 2 optioneel. Verder worden nu ook een Pelvisbag in de voorstoelen toegepast die naast de windowbag en sidebag het lichaam van de voorinzittenden bij een zijaanrijding additioneel beschermt, ter hoogte van de buik en het bekken. Ook zijn gordelkrachtbegrenzers (later ook achter) en crashactieve hoofdsteunen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review