Hij zal op vrijdag in de “rookietest”, een nieuwe testsessie voor rijders, jonger dan 25 jaar en minder dan 3 races hebben gereden, het stuur pakken en daarnaast natuurlijk de vaste vervanger worden van Jeroen Bleekemolen. Renger is jong en onbevangen aldus Jan Lammers. Grappige bijkomstigheid is dat Renger in het rookie klassement van het Duits formule 3 kampioenschap voor Nico Hulkenberg, de winnaar van Zandvoort is geëindigd. Dit is helemaal te gek kraaide Renger die pas aan zijn derde seizoen in de autosport bezig is. Hij heeft inmiddels veel ervaring opgedaan in de zogenaamde singleseaters. Na de gebruikelijke kart carrière heeft hij ervaring opgedaan in de formule Renault bij Van Amersfoort Racing. Hij reed het Duits, en Nederlands kampioenschap dat hij overtuigend won. In 2006 heeft hij het Duits formule 3 kampioenschap gereden waarin hij 4e algemeen en 2e in het Rookie klassement is geëindigd. We hebben er dus weer een talent bij en we zullen hem gedurende het seizoen goed in de gaten houden.
De training begon op een droge baan en we zagen in de eerste sessie dat alleen China met Congfu Cheng 2 ronden had gereden en dus de snelste ronde op zijn naam kreeg. Team Nederland was 6e in de eerste sessie. De baan is een crime voor de banden en je ziet dat ze na twee rondjes al behoorlijk aangetast zijn. Het komt aan op de kwaliteiten van de rijders omdat de auto ten opzichte van bijvoorbeeld de formule 3 veel minder grip heeft. Als de banden het gehad hebben dweilt de wagen over het asfalt.
De tweede sessie was een prooi voor Team New Zeeland. Team Nederland was 7e en lag keurig op koers voor een top 10 kwalificatie. Opvallend is wel dat teams zoals Engeland en Brazilië behoorlijk achter blijven op de baan, dit terwijl ze vorig seizoen bijna het hele jaar voorin meededen.
Sessie drie zag er weer heel goed uit voor Team New Zeeland, ze draaide een rondje van 1.45, 050. Team Nederland reed in de 1.46 wat toch een behoorlijke achterstand was voor Jeroen Bleekemolen. Men eindigde deze sessie dan ook op een ietwat teleurstellende twaalfde plaats. China, die in de eerste sessie nog de snelste was, moest genoegen nemen met de 4e plek. Verassingen waren er met Maleisië, die in Alex Young natuurlijk een rijder met een formule 1 verleden hebben, en Canada die ineens het licht hadden gezien er een snel rondje uit persten.
De vierde en beslissende sessie voor de sprintrace van zondag leverde een uitstekend resultaat op voor New Zeeland. Zij pakten nipt voor Duitsland, Maleisië en Engeland de pole. Helaas zat er voor Team Nederland niet meer in dan een twaalfde plaats omdat de paar tienden seconden die Jeroen Bleekemolen zocht niet werden gevonden.
De start van de sprintrace begon met een geweldige crash van Duitsland. Hulkenberg werd geramd door Jonny Reid van Team Nieuw-Zeeland en vloog hard in de banden. Beide auto’s werden zwaar beschadigd, hoewel Reid door kon rijden naar de pits waar hij zag dat dit niet meer te redden was. Maleisië nam voor Canada de leiding en Frankrijk was derde. We zien dat Nicolas Lapierre niet meer zo dominant is en dat is voor de race duidelijk leuker.
Nederland had moeite het tempo te volgen en zat achter team Libanon. Met nog 7 ronden te gaan passeerde Jeroen Bleekemolen de auto met de dennenboom. Hij reed snel naar Team Brazilië toe maar de race was te kort om Christiano Tuka Rocha nog te passeren. De uitslag werd uiteindelijk 1.Maleisie 2.Canada 3.Frankrijk. Bleekemolen reed de snelste ronde dus verdiende daar weer een extra punt mee.
De hoofdrace over 70 minuten of 38 ronden met de verplichte pitsstop tussen de 8e en de 20e ronde werd op gang gebracht door Emerson Fittipaldi, tweevoudig formule 1 kampioen. Hij sprak de magische woorden; “Gentleman, for the pride of your nations, start your engines”
Nieuw Zeeland en Duitsland konden dankzij uitstekend werk van de monteurs weer van start, zij het dat ze achteraan het veld moesten starten. De voorste rij bestond uit Maleisië en Canada terwijl China en Frankrijk op de tweede startrij de race begonnen. Nederland mocht starten van de 10e plek door het extra behaalde punt.
Iedereen was natuurlijk benieuwd hoe Nieuw Zeeland en Duitsland met een getergde Hulkenberg het zouden doen.
Canada had verreweg de snelste start voor Maleisië, Mexico en team USA. Men ging als een geweldig brok power de eerste bocht in waardoor de remmen het zichtbaar zwaar hadden. Jeroen Bleekemolen had een prima start maar kwam achter een muur van wagens terecht. Hij stuurde zijn bolide van de binnen naar de buitenkant van de baan maar kwam er helaas niet langs. Hij wist één plaatsje op te schuiven en pakte achter Engeland een uitstekende 9e stek. Banden zijn in de A1 vaak de scherprechter als het gaat om de punten. Het is dus van groot belang rustig aan te starten omdat de banden nog niet op temperatuur zijn. Denis Lian in de wagen van Singapore spinde direct. Dat het Frankrijk dit jaar niet meezit, bleek ook nu weer. Het team dat vorig seizoen 9 wedstrijden wist te winnen moest toezien hoe Nicolas Lapierre zijn auto langs de kant zette en dus weer geen punten haalde. Italië zag de start mislukken en zocht de pits op. Later vertrok de azur blauwe wagen alsnog. Intussen ging de strijd vooral tussen Nieuw-Zeeland en Duitsland die samen snel naar voren wilde rijden. Beide rijders hebben vaak de versnellingsbak van hun conculega van nabij gezien. Uiteindelijk pakte Hulkenberg Reid met een weergaloze binnen buiten actie in de bocht. In het begin van de race zag je dat veel rijders de powerboostknop, die 30pk extra vermogen aan de motor levert, al veelvuldig gebruikten.
Na 5 ronden was Canada met gebruik van de powerboost te snel voor Maleisië en nam de eerste plaats over. Het leek wel of Alex Young even stilstond zo simpel schoot Canada langs de gele bolide. Er gebeurde in deze fase van de wedstrijd veel op de baan. Duitsland pakte Brazilië en even later volgde wellicht de mooiste inhaal actie van de wedstrijd toen Reid voor team Nieuw-Zeeland op een onnavolgbare manier Christiano Tuka Rocha te kijk zette met een links rechts actie. Vooraan waren het Canada, Maleisië, Mexico en team USA die voor de eerste 4 plaatsen aan het vechten waren. Een stukje achter deze heren was Duitsland op weg naar Nederland. Je ziet aan de snelheid die hij ontwikkeld dat Hulkenberg een enorm talentvolle jongen is. De rondetijden zaten allemaal rond de 1.55 maar toch kwam hij snel dichter bij Jeroen Bleekemolen. Het was dus ook een kwestie van tijd dat Nederland een plaatsje terug verwezen werd door Duitsland. In de A1 maken de banden het verschil en in de 9e ronde ging Jeroen Bleekemolen samen met de leiders de pits in voor nieuw rubber. De stop ging voor team Nederland niet vlekkeloos waardoor hij als laatste, achter Duitsland, van dit groepje weer de baan op ging. De rondetijden vliegen met nieuw rubber direct naar de 1.49 dus er was hoop op nog een betere klassering voor Team Nederland. In de 11e ronde kwamen bijna alle andere teams binnen voor nieuwe banden. Teams zoals Zwitserland en Team USA kozen er voor om buiten te blijven wat ze uiteindelijk de kop kostte. Zwitserland haalde nog een punt met de 10e plaats maar team USA viel buiten de punten.
Ondertussen waren Engeland, Nederland en Nieuw-Zeeland in een flink gevecht geraakt. Jeroen Bleekemolen verdedigde lang zijn 8e plaats maar moest die toch afstaan aan Nieuw-Zeeland die direct daarna China ook maar even meenam voor de moeite. Nederland had de 8e plek in het vizier toen Jeroen Bleekemolen snel naar China toe reed. De Chinees verloor ineens enorm veel snelheid en er ontstonden kansen voor Nederland. Helaas lukte het Jeroen niet om langs de Chinees te komen die zijn plekje met verve verdedigde.
De banden werden op 8 ronden voor het einde slechter en slechter. Daardoor kon Maleisië naar Canada toe rijden. Tsjechië, Duitsland en Mexico streden daarachter voor de tweede en derde plek. Als een duvel uit een doosje reed Alex Young in de versnellingsbak van de Canadees en zag zijn kans schoon in een bocht naar links. Ze raakten elkaar maar Alex Young kon met al zijn ervaring langs de Canadees komen. Na die actie gebeurde er iets met de Canadees die ineens 4 plekken verloor. Tsjechië met Thomas Enge rukte op naar de tweede plaats wat de 30.000 toeschouwers in vervoering bracht. Mexico en Duitsland pakten plaats 3 en 4. Bleekemolen eindigde in deze spannende race helaas als 9e maar handhaaft zich overall bij de eerste 10.
De volgende ronde van deze superspannende raceklasse is in Peking en dan zal Team China proberen een podium plaats te bemachtigen. Het schijnt dat alle tickets al bijna uitverkocht zijn dus ook daar neemt de populariteit van de A1 Grand Prix of Nations in snel tempo toe.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review