Het was een bewogen week waarin Alonso klip en klaar aangaf teleurgesteld te zijn in het team. Fisichella zou niet genoeg steun geven aan de wereldkampioen zoals Massa dat wel aan Schumacher doet. Hij zou te veel uit zijn op eigen succes en niet aan het teambelang denken. Verder is ook Michelin onderdeel van de kritiek van Alonso. De bandenfabrikant die aan het einde van het seizoen de formule 1 gaat verlaten, zou al in stilte afscheid hebben genomen en niet meer geïnteresseerd zijn in goede resultaten. Kortom hij voelt zich in de steek gelaten.
Verder was er een puberachtige aanval van Heidfeld op Albers. Heidfeld vond dat hij in China werd opgehouden door Christijan. Albers: ik was daar totaal niet in de buurt maar reed voor het groepje waarvan Sato de grote storende factor was. Heidveld klaagde dat hij op het natte deel van de baan moest remmen, Barrichello raakte en daardoor zijn 4e positie in de race verloor. Elke rijder die een strijd uitvecht op een opdrogende baan moet wel eens op een nat gedeelte van de baan remmen toch? Hij doet dit af als onzin maar kreeg wel een tijdstraf van 25 sec.
De trainingen van deze editie hadden zich tot zaterdag afgespeeld in de regen. Toch bewees Michael Schumacher dat dit circuit hem als een maatpak aangemeten is. Hij was vrijwel alle trainingen de te kloppen man. Dit terwijl we in China al hadden gezien dat de regenband van Bridgestone zijn meerdere moest erkennen aan de band van Michelin.
De zaterdag werd een demonstratie van de rode brigade. Op een droge en zonnige baan was Ferrari vrijwel de gehele training de sterkste. Het verschil werd pijnlijk toen bleek dat de Ferrari’s bij een gelijke hoeveelheid brandstof bijna een seconde sneller waren dan de concurrentie. Het gevolg is een snelste tijd voor Massa gevolgd door Schummi.
Er werd veel verwacht van de Toyota’s die aantoonden vorig jaar met de pole voor Ralf op dit circuit goed uit de voeten te kunnen. Het werd de tweede startrij voor Trulli en Ralf. Een uitstekende prestatie voor het dit seizoen kwakkelende team. Waar zijn dan de Renault’s? Men kwam niet verder dan plaats 5 en 6 wat misschien aangeeft dat ze wat zwaarder zijn dan de concurrentie en wellicht gaan voor 2 stops.
Robert Doornbos had zoals hij zelf al vermoedde een slechte dag. Direct bij de eerste schifting waren Coulthard en hij al het kind van de rekening. Doornbos sprak over een probleem met een aanlopende band waardoor de auto enorm nerveus was. Schumacher reed een tweede tijd met een slap geveerde auto. Albers was in zijn nopjes over het resultaat, vooral de winst op de Red Bull auto’s stemde hem tot tevredenheid. Hij kon het niet laten nog even de naam van Doornbos te noemen als één van de rijders die ver achter hem stond.
Met de slaap nog in de ogen maakte wij ons op voor en legendarische laatste race op dit prachtige circuit. Het werd een race waarin het kampioenschap nog niet werd beslist maar de kans dat Schumacher kampioen wordt enorm klein is geworden. 17 ronden voor het einde plofte de betrouwbare Ferrari motor met een enorme rookwolk naar de eeuwige jachtvelden. Alonso pakte de leiding en zou die niet meer afstaan. Het gevolg is dat Alonso en Schummi evenveel races gewonnen hebben maar de Spanjaard 10 punten meer heeft. Het scenario is nu zo dat Alonso de volgende race 1 punt nodig heeft om zich wederom wereldkampioen te mogen noemen. Maar goed Renault heeft dit jaar ook al twee plofjes gehad dit jaar dus je weet nooit wat er gebeurt.
Bij de start pakt Alonso, ten koste van Jarno Trulli, direct een plek en iedereen komt goed door de eerste bocht. Alleen Barrichello moet om onduidelijke reden een nieuwe vleugel halen. Christijan Albers begon goed aan de race door Liuzzi in te halen. Dat de druk bij Ferrari groot was bleek in de eerste ronden doordat Massa Schumacher op het rechte stuk voor liet gaan. Stalorders mogen niet meer maar op deze manier kan niemand er iets van zeggen. De race ontwikkelde zich goed voor Schumacher. Hij nam een voorsprong die weliswaar nooit groter werd dan 5 seconden maar je zag aan de kleine foutjes die Alonso maakte dat hij flink aan het pushen was. Hij lag op dat moment 4e achter Ralf die zijn plek goed had weten vast te houden.
Ondertussen zagen we een prachtig gevecht tussen de twee Nederlanders. Albers deed bijna alles om Doornbos achter zich te houden. Dit hebben we lang niet gezien. Albers zat in de sandwich bij de beide Red Bull rijders dat resulteerde in een inhaal actie van Doornbos in de 10e ronde. Intussen was Barrichello met een mooie inhaal race bezig en je kon zien dat hij het racen nog lang niet verleerd is. Alonso ging intussen harder en harder en haalde aan het einde van het rechte stuk met een prachtige actie Ralf in. Alonso kroop naar de tweede stek toen Massa in de 13e ronde als eerste naar binnen ging. Er ontstond een ware achtervolging waarin er in bocht 130 snelheden werden bereikt van 310 kmh. Schumacher kon steeds twee tot drie rondjes langer door rijden dan Alonso en er was voor hem geen vuiltje aan de lucht. Raikkonen die aan en goede race bezig was sloop naar de vierde plaats, wat een opsteker was voor het team dat dit jaar nog geen race gewonnen heeft.
In de 22e ronde was daar het drama voor Christijan Albers dat grote gevolgen had kunnen hebben voor zijn verdere race carrière. Hij klaagde de hele race al over vibratie in de auto wat tot uiting kwam in een enorme klap. Bijna op topsnelheid knalde de hele achterwielophanging uit elkaar en de aandrijfas suisde over het asfalt. Deze klap had enorme gevolgen kunnen hebben waar we eigenlijk niet aan willen denken. Albers reageerde vrij laconiek over dit voorval.
In die fase van de strijd zagen we een vrij anonieme race waar wel spanning in zat, maar het toch een beetje een optocht werd. BMW en Mclaren konden niet echt een vuist maken en Williams kwam helemaal niet in het verhaal voor. Met uitstapjes voor Speed en Kubica bleef het aantal uitvallers tot Albers beperkt. Doornbos zat lekker in zijn vel maar maakte wel een paar hachelijke momenten mee in de pits. Eerst reed hij bijna een BMW monteur voor zijn sokken en later bijna een crash met Yamamoto tijdens het wegrijden. Het gerucht gaat dat hij volgend jaar Champcar gaat rijden. Terug naar de race waar zich, 17 ronden voor het zwart wit geblokt, het drama van het jaar afspeelt. De betrouwbare Ferrari motor van Schumacher zegt vaarwel en zoek het nu zelf maar uit. Alonso pakt eenvoudig de leiding en moet zich in de Renault kapot gelachen hebben. Voor de echte racefans is dit een ramp omdat de spanning nu eigenlijk weg is.
De kans dat de fans van de rode brigade dit jaar een feestje hebben is tot een minimum gedaald. Opvallend was de afscheidstournee die Schummi hield bij zijn terugkeer in de paddock. Hij ging iedereen langs om, zo leek het, persoonlijk afscheid te nemen. Alonso rijdt de race professioneel uit, pakt de winst en komt uit op 126 punten ten opzichte van Schumacher 116. Massa doet zijn werk door prima tweede te worden en zo nog een paar punten voor de constructeurstitel binnen te halen. Het is wel vervelend dat Fisichella derde wordt omdat de stand nu 195-186 wordt in het voordeel van Renault.
Uitslag wordt dus 1.Alonso 2.Massa en 3. Fisichella. Brazilië is de laatste race van dit seizoen en laten we stiekem hopen dat de Renault van Alonso niet in topconditie is...