Anti-whiplashsysteem van Volvo scoort

Volvo is vaak op het gebied van veiligheid haantje de voorste. In de nieuwe beoordelingscriteria op het gebied van

Volvo is vaak op het gebied van veiligheid haantje de voorste. In de nieuwe beoordelingscriteria op het gebied van whiplash beschermingssytemen bij kop-staart botsingen die EuroNCAP onlangs introduceerde, wist de nieuwe Volvo XC60 de hoogste score voor het beschermingssysteem (WHIPS) te behalen. Samen met nog vier andere modellen wist de Zweed zich uit het totaal van 25 deelnemers als een van de winnaars op te stellen. Update: De nodige verliezers zijn er ook...

Verschillende onderdelen maakten deel uit van deze test. Zo is onder andere bekeken hoe de stand van een stoel zich houdt gedurende een botsing. Tevens is bij de verschillende soorten en posities van botsingen in kaart gebracht hoe deze positie gehandhaafd bleef. Op alle onderdelen scoorde de XC60 dus als een van de beste, naast de Alfa Romeo Mito, Volkswagen Golf VI, Audi A4 en Opel Insignia.

Voor veel andere modellen is er volgens EuroNCAP nog aanzienlijke verbetering nodig: Daihatsu Cuore, Citroen Berlingo, Hyundai i10, Citroen C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308CC en Suzuki Splash. De Kuga, 308CC en C5 kregen eerder wel een 5-sterren score. Vanaf volgend jaar houdt EuroNCAP ook rekening met de whiplashresultaten, zodat een topscore in de toekomst nog lastiger te behalen is.

Een kop-staartbotsing is vaak de oorzaak van een whiplash. Het whiplash-beschermingssyteem ondersteunt bij een botsing zowel de gehele rug en het hoofd waardoor hoofd en nek niet langer afzonderlijk van elkaar bewegen, maar gezamenlijk de razendsnelle beweging maken." Stoel en hoofdsteun volgen samen het lichaam in de beweging die gemaakt wordt.

Dit jaar bestaat het WHIPS systeem van Volvo tien jaar. Sinds 2000 zijn alle modellen standaard uitgerust met het beschermingssysteem. Onderzoek van Volvo's ongevallenteam wees uit dat het systeem de lange termijneffecten van een whiplash met 50% reduceert.