De opfriskuur bestaat bij zowel Boxster als Cayman uit een gewijzigd front en achterzijde. Voor de koplampen baseerden de designers zich op de Carrera GT. Achteraan prijken nu spits toelopende achterlichten met LED-techniek. Verschil tussen beide modellen is er ook, namelijk door de eigen luchtinlaten. De Boxster heeft rechthoekige mistlampen in de voorbumper, de Cayman ronde. Aan de achterzijde kenmerkt de Boxster zich door een diffuser in de achterbumper, terwijl de Cayman een raster heeft. Als optie is een lichtpakket met Bi-Xenon-verlichting, dynamische bochtverlichting en LED-dagrijverlichting leverbaar. De dagrijverlichting komt bij beide modellen in de plaats van de mistlampen. Bij de Boxster zijn de vier LED’s hiervan horizontaal geplaatst, terwijl de LED’s bij de Cayman als de vier ogen van een dobbelsteen zijn gepositioneerd.
Bij de nieuwe Boxster- en Cayman-modellen is het onderstel opnieuw afgestemd, voor extra dynamiek uiteraard. De technici pasten ook de stuurinrichting aan, waardoor deze lichter maar preciezer werkt. Alle modellen krijgen de beschikking over nieuwe wielen. Bij de versies met 2,9-liter motor zijn de lichtmetalen velgen een halve inch breder dan voorheen. Daardoor is nu ook het remsysteem van de S-modellen op deze versies toepasbaar. Standaard op alle modellen is de nieuwste generatie PSM (Porsche Stability Management), waarbij de reminstallatie zich schrap kan zetten bij het abrupt loslaten van het gaspedaal.
Onder de motorkap zijn twee nieuwe boxermotoren beschikbaar voor beide modellen. De 2.9 liter zescilinder is nu goed voor 255 pk, in de Cayman is deze nog 10 pk krachtiger. Ook de S-modellen krijgen meer vermogen. De 3.4 liter motor van de Boxster S levert nu 310 pk, en opnieuw is de Cayman met 10 extra paarden baas boven baas.
Nieuw is de toevoeging van de PDK-transmissie aan het gamma, die de TipTronic transmissie opvolgt. Deze wordt leverbaar naast de huidige handgeschakelde zesbak en kenmerkt zich door zijn zeer snelle schakelingen, met dank aan zijn dubbele koppeling. Met deze versnellingsbak sprint je een tiende sneller naar de 100, maar wie het Sports Chrono Pakket en Launch Control bestelt kan daar nog eens 0.2 seconden vanaf snoepen! Het snelst ben je met de Cayman S met PDK en Launch Control, 0-100 duurt slechts 4.9 seconden.
Bijkomend voordeel van de efficiente transmissie is een aardige brandstofbesparing. De Boxster en de Cayman met de nieuwe 2.9 liter motor in combinatie met de PDK-transmissie gebruiken gemiddeld 8,9 l/100 km. Daarmee zijn ze 11% zuiniger dan hun voorgangers met de Tiptronic S-versnellingsbak.
De nieuwe Porsche Boxster en Cayman zijn per direct bestelbaar en staan in februari 2009 bij de Porsche dealerorganisatie in de showroom. De richtprijzenprijzen van de Boxster beginnen bij 65.500 euro. Voor de Cayman moet je minstens 5 mille bijleggen en wie een Boxster S wel ziet zitten betaalt 79.000 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review