Krachtige 2.2 diesels voor Mazda 6

Het gamma van de Mazda6 krijgt versterking van een een nieuwe 2.2 liter CiTD dieselmotor. De common rail zelfontbrander

Het gamma van de Mazda6 krijgt versterking van een een nieuwe 2.2 liter CiTD dieselmotor. De common rail zelfontbrander wordt als 185 of 163 pk variant in het vooronder van de middenklasser gelepeld. De huidige tweeliter diesel met 140 pk blijft ongewijzigd leverbaar. Tegelijkertijd doet een nieuw waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer zijn intrede.

Met de komst van de nieuwe diesel biedt Mazda de 6 aan met drie benzine en drie dieselmotoren. Krachtige oliestokers zijn behoorlijk in trek, zodoende rekenen de Japanners op een aardige verkoopimpuls. De 2.2 liter is in ons land leverbaar als 185/400 Nm versie of de iets minder krachtige 163 pk/360 Nm variant. In beide gevallen is het maximumkoppel vanaf 1800 toeren paraat. Een hogere inspuitdruk en meer verstuivergaten in vegelijking met de 2.0 CiTD dieselmotor draagt hier aan bij. Concreet: de acceleratie in de derde versnelling van 50 tot 100 km/u werd met 1,7 seconden bekort ten opzichte van de 2.0 liter CiTD. De diesel is gekoppeld aan een zesbak en in de sterkste variant snel je in 8.3 seconden naar 100 en bereik je maximaal 218 km/u.

Aan de pomp weet de nieuwe dieselmotor ook te presteren. Mazda belooft een verbruik van 5.5-5.7l/100km en op dit punt doet deze krachtbron niet onder voor zijn minder sterke broer. Ook de emissies zijn betrekkelijk laag, dat is te danken aan een speciaal roetfilter met keramische matrix, die de ‘nadelen’ van eerdere roetfilters niet kent, zoals een hoger verbruik, thermische weerstand en hogere uitlaatgastemperatuur.

Nieuw voor de Mazda6 is een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer. Deze veiligheidsfeature maakt gebruik van twee radars links en rechts van de achterbumper. Het systeem detecteert een van achteren naderend voertuig (als de eigen rijsnelheid minstens 60 km/u bedraagt) en geeft de bestuurder een waarschuwingssignaal als deze probeert op het verkeerde moment van rijstrook te wisselen. Het systeem detecteert ook voertuigen die zich in de dode hoek bevinden en werkt onder alle weersomstandigheden, met een lampje ter hoogte van de buitenspiegels.

De Mazda6 met 2.2 CiTD dieselmotor wordt leverbaar met vijf uitrustingniveau's. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.