Nieuw hart en hetere looks voor Pagani Zonda F

Vandaag een onverwachte gast voor onze spionagefotograaf. Vrijwel zonder camouflage doet de nieuwe Pagani Zonda F zijn testronden, die voor eind 2009 gepland staat.

Vandaag een onverwachte gast voor onze spionagefotograaf. Vrijwel zonder camouflage doet de nieuwe Pagani Zonda F zijn testronden, die voor eind 2009 gepland staat.
Pagani Zonda F

De nieuwe lage neus met grotere ondergrille weet meteen het verschil te maken. De op de spatborden geplaatste buitenspiegels en de enkele ruitenwisser zijn opnieuw van de partij. Achteraan hebben de ontwikkelaars meer rekening gehouden met een optimale luchtstroom, met onder meer een nieuw vormgegeven diffusor. Opvallend is ook de airscoop op de motorkap. Niet te missen zijn de 20 inch voorwielen en 19 inch exemplaren achteraan, inclusief de fors bemeten keramisch remmerij. In het interieur – hier niet op beeld – blijken de vernieuwingen beperkt tot een Zonda F typeplaatje en een nieuwe versnellingspook.

Motorisch is er nieuws, want het motorcompartiment blijkt nog afgeplakt. Getuige de grotere luchtinlaten kan het niet anders dat de nieuwe krachtbron veeleisender is dan de huidige 600 pk sterke 7.3l V8 van Mercedes AMG. De geruchten gaan dan ook dat hier de geblazen 5.4 liter McLaren SLR 722 motor in is geplaatst, of dat we zelfs te maken hebben met de bi-turbo V12 uit de SL 65 AMG Black Series die onlangs aan bod kwam. Dat zou betekenen dat de nieuwe Pagani Zonda F over 600-700 pk zal gaan beschikken.

Verwacht wordt dat de productie vlak voor de zomer van 2009 start en aan het eind van volgend jaar de eerste exemplaren worden uitgeleverd.